The Food Foundation wil een verbod op tv-reclames over ongezonde voeding voor 21.00 uur en vindt dat producenten van ongezonde producten geen sportevenementen meer mogen sponsoren. Ook willen ze – net als de WHO- dat de digitale kindermarketing aan banden wordt gelegd.

Verloren strijd
In Groot-Brittannië geldt al langer een verbod op kindermarketing voor producten met veel vet, zout of suiker tijdens kinderprogramma’s, maar deze regel gaat niet ver genoeg volgens de experts. Anna Taylor van de Food Foundation: “Ouders vechten een verloren strijd als hun kinderen constant gebombardeerd worden met advertenties die fast food idealiseren. Andere landen zijn er in geslaagd om restricties op te leggen. Waarom zouden wij dat niet kunnen?”

Beleid omtrent voedselomgeving
Als tweede prioriteit omschrijft de Food Foundation een landelijke invoering van een suikertaks in 2018. Nummer drie op hun lijst is het verminderen van suiker, vet en zout in bewerkt voedsel.

Meer kinderen met obesitas
De hoeveelheid Britse kinderen met obesitas is het afgelopen jaar toegenomen. In 2015/2016 was 9,3% van de vijfjarigen obees, vergeleken met 9,1% in het jaar daarvoor. Tegen de tijd dat de kinderen primary school verlaten als ze 10/11 jaar oud zijn is gemiddeld 19,8% obees. Vorig jaar was dat nog 19,1%.

Vooral jongens blijken te zwaar. Bij de jongere kinderen is 9,6% van de jongens te zwaar, tegenover 9,1% van de meisjes. In year six is dat respectievelijk 21,7% en 17,9%. De cijfers zijn afkomstig van de National Health Service.


Marjolein Streur
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken