Het auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit heeft in totaal 174 miljoen boete opgelegd, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd. Supermarktketen Carrefour moet met 36,3 miljoen euro het hoogste bedrag op tafel leggen, gevolgd door Colruyt (31.6 miljoen), Procter&Gamble (29,1 miljoen) en Delhaize (24,9 miljoen). De 18 betrokken supermarkten en leveranciers hebben in de jaren 2002-2007 verboden prijsafspraken gemaakt, waardoor klanten in de winkel uiteindelijk teveel moesten betalen voor hun drogisterij-, parfum- en hygiëneproducten.

Aanvaarding sancties
De zaak kwam in 2007 aan het licht toen Colgate-Palmolive als klokkenluider optrad. Daarmee verdiende het bedrijf een vrijstelling van de boete. GSK en Reckett Benckiser maakten ook schoon schip en hoeven door de clementieregeling nog maar de helft c.q. driekwart van de hen opgelegde boete te betalen.
Aangezien de andere bedrijven "hun deelneming aan de inbreuk, zoals beschreven in de beslissing, erkend en de voorgestelde sanctie aanvaard" hebben, schrijft De Tijd, mogen zij ook nog 10% van de boete aftrekken.

Supermarkten waren de 'motor'
De Mededingingsautoriteit heeft over het algemeen - Procter&Gamble is de uitzondering - aanmerkelijk hogere boetes opgelegd aan de supermarkten dan aan de fabrikanten. De supermarkten waren "de motor achter de prijsafspraken". Ook Unilever deed mee in het kartel en moet 6,7 miljoen euro boete afrekenen. Het geld komt ten goede aan de staatskas.

Voor Colruyt komt het boetebedrag op een erg onhandig moment. Morgen presenteert de super zijn jaarresultaten. "Colruyt mikte op een groepswinst die het cijfer van vorig boekjaar moest 'evenaren of licht overschrijden'. 'Dat gaan we nu natuurlijk niet meer halen', zegt financieel directeur Marc Hofman", aldus De Tijd.

Delhaize-onderhandelingen
Voor Delhaize ligt de zaak iets anders. Deze super had al een voorziening getroffen in het eerste trimester, al gaat het uiteindelijke boetebedrag die voorziening nog ruim te boven. Maar de keerzijde is dat "het kartelonderzoek nu niet langer een onbekende factor is aan de onderhandelingstafel waar Delhaize fusiegesprekken voert met Albert Heijn-moeder Ahold. [..] De vraag is nu of 24,9 miljoen euro een betekenisvolle impact zal hebben op de waardering van Delhaize in de operatie", schrijft de krant.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De case laat zien hoe gevoelig Mededingingszaken liggen vanwege de torenhoge boetes. In Nederland maakten de supermarkten, boeren en slachters zich druk over de afspraken die zij wilden maken rond Kip van Morgen. Het dier werd afgewezen door de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt. Onlangs verzocht de Nederlandse minister van Economische Zaken om wat meer ruimte in de toepassing van de Mededingingswet.

Fotocredits: Colruyt, Stéfan
Dit artikel afdrukken