In 2030 moet de CO2-uitstoot van Lidl België met 36% zijn verminderd. Om die klimaatambitie te realiseren, stuurt Lidl klimaatadviseurs naar zijn leveranciers.

De klimaatadviseurs bieden de leveranciers voorlichting en sporen hen aan een CO2-actieplan op te stellen. Dat draagt bij aan de klimaatambitie van Lidl, maar kan ook gunstig zijn voor de energierekening van de leverancier zelf. Dit jaar wil Lidl circa 20 leveranciers begeleiden.

“We willen als retailer het voortouw nemen en onze volle verantwoordelijkheid dragen als onderneming: van de klimaatimpact van onze gebouwen tot de productie van het aanbod dat we in de winkels hebben liggen. Daarom willen we nog actiever onze leveranciers overtuigen om mee te stappen in de duurzaamheidsinspanningen van Lidl want CO2 gaat uiteraard verder dan de supermarktmuren”, zegt hoofd duurzaamheid Philippe Weiler in RetailDetail. Van de 900.000 ton CO2 die Lidl België jaarlijks uitstoot, vindt 93% buiten de muren van het bedrijf plaats. Maar liefst 80% van de emissie is afkomstig van een 60-tal leveranciers.

Lidl gaat zich in eerste instantie focussen op leveranciers van vlees en melk, omdat die een zware CO2-voetafdruk hebben.

De aankondiging van Lidl komt enkele dagen na het nieuws dat Unilever CO2-labels op zijn producten zet om leveranciers aan te sporen milieuvriendelijker te werken.
RetailDetail - Lidl stuurt klimaatexperts naar leveranciers
Reageer
  • Deel
Druk af