Gisteren was er een bijeenkomst over alternatieve eiwitbronnen voor de consument in Kasteel Maurick in Vught. Vertegenwoordigers uit industrie, zorgwereld en eetwereld ontmoetten elkaar om te praten over gezond eten anders dan, of voorbij vlees. Hoe kom je aan voldoende eiwitten wanneer je geen vlees wilt of kunt eten? Ik woonde de presentatie bij van Gerrit Greveling, eigenaar van Chalet Royal in 's-Hertogenbosch. Over twee van zijn bevindingen zou ik graag de mening van foodloggers horen, vooral die uit de horeca of de wereld daaromheen.

1. In de jaren zeventig was het aanbod van vegetarische gerechten in regulliere restaurants pakweg beperkt tot omelet met champignons, gevulde paprika of een salade met kaas. Het onderwerp was beslist niet populair in de keuken. Nu is dat heel anders, krijgen de koks tijdens hun opleiding al veel kennis over de mogelijkheden om een aantrekkelijke, vleesloze, volwaardige maaltijd op tafel te zetten. Maar werken met vleesvervangers doen ze niet graag, omdat ze graag met 'echte' producten werken vanwege geur en textuur. Vleesvervangers bieden de chef op dat punt weinig vreugdevolle houvast.

2. Er is een verschuiving gaande naar wat de restaurantbezoeker bestelt. Veel meer vis dan voorheen, ook als hoofdgerecht voor 'lange' menu's en voor maaltijden voor veertig personen. De 'pescatorian' rukt op: vegetarisch met vis. Ook luidt bij de 'lange' menu's vaak de wens om een voorgerecht zonder vlees en een nagerecht zonder zuivel voorgeschoteld te krijgen, aldus Greveling, die ook voorzitter is van de Alliance Gastronomique.

Dat is dan wel heel anders dan ruim tien jaar geleden, toen Paul Fagel bij de presentatie van mijn eerste boek klaagde dat hij allerlei verfijnde gerechten op de kaart kon zetten, maar dat het populairste bleef: gerookte zalm vooraf, tournedos met pepersaus als hoofdgerecht en chocolademousse of ijs toe. Vandaar mijn vraag: is er inderdaad een trendverschuiving waarneembaar in de horeca?

Wie meer over de bijeenkomst 'More Than Meat Alone' wil weten: www.fhealinc.nl daar kun je ook een nieuwsbrief aanvragen.
Of meer informatie via de Health to Business Community van het Jeroen Bosch Ziekenhuis www.h2bc.nl






Dit artikel afdrukken