Dat zegt Jos Verstraten, melkveehouder in Sint Anthonis (Noord-Brabant) en boerenbestuurder (LTO Melkveehouderij). Deze opinie schreef hij op persoonlijke titel.
Ruim een jaar geleden kwam onze economie tot stilstand dankzij een uitspraak van de rechter die inhield dat wij met onze economische ontwikkeling te weinig rekening gehouden hebben met de gevolgen voor natuur. Een directe bedreiging voor de op korte termijn geplande woningbouwprojecten ( 75.000 huizen) en asfalt (7 wegtracés) waarvoor geen vergunning meer afgegeven kon worden. De commissie Remkes schreef ‘Niet alles kan’, maar dat moest toch nog wel kunnen volgens Den Haag in het ‘algemeen belang’.
Daarom besloot het kabinet afgelopen december tot een zogenaamde ‘spoedwet’ om er stikstofruimte voor op te halen. Ten eerste door de snelheid op de snelwegen overdag te verlagen naar 100 voor de 8 miljoen auto’s die Nederland telt en ten tweede door het verlagen van het aandeel eiwit in het veevoer van 1,5 miljoen koeien. Op zich niet vreemd aangezien ze alle twee bijdragen aan de uitstoot. Kilometervreters moesten voortaan wat eerder van huis, maar het brandstofverbruik daalt. Voor de tweede maatregel was de uitwerking tijdens het aannemen van de spoedwet nog niet duidelijk, alleen het doel. De meerderheid van de Tweede Kamer stemde in met de spoedwet.
Kamer tekende bij het kruisje
De eerste maatregel werd ingevoerd in maart. Er moesten alleen nog nieuwe borden gemaakt en geplaatst worden. De tweede vroeg meer tijd. Ga er maar aanstaan: hoe stop je minder eiwit in een koe en hoe controleer je of boeren zich houden aan de afspraken? Boeren en politiek kwamen er niet uit.
De vraag die niet gesteld is: past het in onze samenleving om zonder enige vorm van tegemoetkoming voor het algemeen belang een maatregel bij 16.000 melkkoeienbezitters neer te leggen die negatief voor hun dieren en hun portemonnee uitwerkt?
Bouw je een democratie op basis van het zorgen voor meerderheden of de zorgen van minderheden?
Boeren zien de zorgen van meerderheden voorgaan. Tel daarbij op dat de rekenmethodieken om de schade aan natuur te berekenen dierenstikstof om beleidsmatige redenen erger vinden dan mensenstikstof.
Een paar honderd euro per woning
Het staat buiten kijf dat ook wij boeren om bestaansrecht in Nederland te houden een bijdrage moeten leveren aan het terugdringen van de stikstofuitstoot. Reduceren voor de natuur is een gemeenschappelijke opgave. Alle sectoren aan de bak luidt het advies aan de regering van Remkes. Maar reduceren zodat andere sectoren kunnen uitbreiden is van een andere orde, al helemaal als dat ook nog vanwege ‘juridische borging’ tot in de praktijk onwerkbare regels leidt waarvoor de rekening bij een kleine minderheid terechtkomt.
De ontstane impasse kun je ook oplossen door de stikstofruimte van stoppende boeren op te kopen. Dat kost maar een paar honderd euro per woning. De provincie Brabant koos stiekem al voor zo’n deal door boeren uit te kopen om logistiek park Moerdijk te kunnen realiseren. Dat was niet netjes, maar de boeren bleven niet met lege handen achter.
Tumult in Zeeland deed minister Schouten van Landbouw besluiten een werkbezoek af te breken omdat protesterende boeren de weg blokkeerden. Een en ander op advies van de politie die vreesde voor ongeregeldheden. Boeren hadden ontdekt dat de minister een werkbezoek zou brengen aan een aantal boerderijen in de provincie in verband met de droogte. Ze bezocht slechts één locatie.
En hoe ze zijn opgepakt. Met een groots overdreven machtsvertoon....een colonne aan ME bussen om mensen die zich na een actie verzameld hadden bij een bedrijf op te pakken als ware het de grootste criminelen.
— Mia Jaspers-Janssen (@Usmie56) July 8, 2020
Deze massa arrestatie gaat alle perken te buiten. Pure intimidatie!
Agractie roept het ministerie van Carola Schouten en de politie op om wijs te zijn. In een persbericht schrijft de organisatie:
De ontwikkelingen van de afgelopen dagen baren ons ernstige zorgen. In diverse provincies zijn verboden voor demonstraties met landbouwvoertuigen van kracht. Dit versterkt bij boeren het gevoel niet gehoord en geaccepteerd te worden. Demonstreren met trekkers en landbouwvoertuigen is een geoorloofde manier van demonstreren, omdat landbouwvoertuigen gewoon toegestaan zijn op de openbare weg.
Daarnaast is nog geen enkele communicatie geweest vanuit politiek Den Haag of het ministerie van LNV over de reden van deze acties. Wij begrijpen dat dit voor boeren niet te accepteren is.
De landelijke politietop heeft deze week bij ons aangegeven dat er harder opgetreden zal gaan worden bij demonstraties. Hierop hebben wij bij hen aangegeven dat ze aan openbaar bestuur door moeten geven dat er een oplossing moet komen voor deze situatie. We merken dat de emotie bij boeren inmiddels zo hoog is opgelopen, dat de demonstraties niet zullen stoppen voor er een oplossing is. Deze boodschap hebben we ook overgebracht aan meerdere politieke partijen en het ministerie van LNV. We rekenen er op dat hier binnen enkele dagen reactie op komt.
Dat er vanmorgen de confrontatie is opgezocht door de politie, in plaats van te zoeken naar mogelijkheden om de situatie te de-escaleren, betreuren wij zeer. Hierdoor zal de kans op verdere escalatie de komende periode alleen maar toenemen.
Wij roepen politie en openbaar bestuur op hun verstand te gebruiken, vreedzame demonstraties niet te hinderen en stappen te zetten om tot een realistisch beleid te komen, waarbij onze diergezondheid níet in de waagschaal gesteld wordt.
Zo’n 15 politie- en ME-bussen en auto’s rijden het terrein van een loonbeleid in Wijster op. Minimaal 10 auto’s en bussen staan nog stand by #boerenprotest pic.twitter.com/PsfNldT1ue
— Jasmijn Wijnbergen (@Jnwijnbergen) July 8, 2020
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
John van Kessel #34
Scheefgroei? Ik heb begrepen dat kippen de meest ideale voedselconversie hebben. Misschien iets schever laten groeien.
ik stel voor om het van de winst van de projectontwikkelaar, de aannemer en vanuit het grondbedrijf van de gemeente te betalen.
Ik kan het zeker vinden in jouw verhaal. Heb het hier ook al meerdere keren geschreven. Ontwikkeling houd niet op bij het kopen van grond maar ook beeindiging van de activiteiten die er op plaats vinden.
Landbouwgrond omzetten naar natuur of bebouwing betekent simpelweg een x aantal dierrechten uit de markt halen. Om scheefgroei te voorkomen zou het dan 50% koe, 30% varken en 20% kip moeten zijn. Als de rechten doorgehaald zijn mag de grond herbestemt worden.
Marco Maas
De landbouwsector vraagt niets. De sector heeft op basis wat het overheidsbeleid was een PAS melding gedaan en beweiden en bemesten was opgenomen in de normen van de vergunningverlening. Dus ze hebben de vergunningen op basis van op dat moment vigerend beleid.
Je moet de landbouw niet de schuld geven van falend overheidsbeleid.
Bovendien zijn deze bedrijven allemaal opgenomen in de depositiecijfers in tegenstelling tot de luchtvaart (geen of ontoereikende vergunning en het weglaten van emissies boven 900 meter) het verkeer ( na 5 km en afhankelijk van het belang selectief shoppen met de grenzen) en de industrie ( vele zonder vergunning)
Bovendien is alles gericht op ontwikkeling maar we hadden toch een Zogenaamd probleem met de natuur en nu moet alles wijken voor ontwikkeling.
Een heilloze weg.
Dat is de kern van het "probleem", boeren worden nu gedwongen iets te doen voor anderen (de maatschappij) en daar staat voor henzelf niets tegenover. (behalve dan eventueel extra kennis qua vee en veevoeding).
Jos verstraten,
Kun je wat je nu vraagt (een vergoeding voor emissie-krimp) even afzetten tegen wat de landbouwsector zelf vraagt of eist (legalisering PAS-melders, beweiden en bemesten zonder vergunningsplicht)?