In Trouw schreven Joris Lohman en Marjolein van Vught dit weekend een kritisch stukje over de Boerderijmini's van Albert Heijn. Die laten gezellige Ot & Sien plaatjes van boeren zien. Nee, dat moet realistischer, vinden Lohman en Van Vught. Ze schrijven:

Op 11 oktober organiseert 's lands grootste grootgrutter ook een open dag. Tijdens de 'Doe als een boer-dag' kan een bezoek gebracht worden aan een boerenbedrijf en kunnen kinderen een heus boerendiploma verdienen met activiteiten zoals koeien melken, kruiwagen-races en klompen lopen. Gezelligheid alom.

Niks mis mee, zou je zeggen. Goed als stadse kinderen, die denken dat melk uit de fabriek komt, en chocalademelk van bruine koeien, op bezoek gaan bij de boer. Het is een goede zaak dat consumenten zich afvragen waar voedsel vandaan komt. Als ze dat beter snappen, kunnen ze misschien ook betere, kritische keuzes maken in de supermarkt.

Het is een gemiste kans dat Albert Heijn met haar actie alleen het romantische beeld van de landbouw laat zien. Want hoe kan een consument een doordachte keuze maken, als hij voor de gek wordt gehouden met een ouderwets beeld van het boer'nleven?


Hoe het dan wel moet, vertellen ze er ook bij. Tomm Velthuis maakt speelgoed dat kinderen echt leert hoe de boel eruit ziet en daarmee kunnen ze leren voedseltje spelen. Zo dus.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Gouden kans?
Zien Lohman en Van Vught het goed en heeft de marketingafdeling van AH een gouden kans laten lopen om te laten zien wat en hoe boeren echt doen?

Ook wij hebben een suggestie: laat zien hoe het er echt aan toegaat én hoe boeren werken aan nieuwe manieren van doen. Er is immers niet alleen een verschil tussen Ot & Sien en 'echt', maar ook tussen 'echt' en 'anders echt'. Een echte consument uit de grote stad ging voor Foodlog kijken naar twee 1-sterren varkensstallen in het Oosten van het land. De echte boeren Gert en Jan vertellen de super en de slager wat zij zouden moeten doen. Slachter Ben hebben ze daar al van kunnen overtuigen. Misschien brengt het Tomm ook wel op ideeën voor nog leuker en echter speelgoed. Wees alvast wel gewaarschuwd: na het zien van de video twijfel je voortaan hoeveel zo'n ster nou eigenlijk waard is.

Foodlog Uncovers: Merken maken het verschil from Maria Kolossa on Vimeo.



Fotocredits: Voedseltje spelen, uitsnede, Tomm Velthuis


--- POLL ---




Ik vind dat

Dit artikel afdrukken