Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Het Retail Merkenonderzoek van consultancybureau Hendrik Beerda Brand Consultancy vraagt jaarlijks aan 1.500 respondenten hoe zij het imago en de merkkracht van de 100 grootste retailmerken van Nederland beoordelen. Dit jaar is opnieuw Bol.com het sterkste retailmerk van Nederland. Kruidvat en Hema halen Albert Heijn in, dat vorig jaar nog op de tweede plaats stond. Lidl (7) en Jumbo (10) handhaven hun posities in de top-10.

Van alle (18) imagofactoren waarop de winkelformules zijn onderzocht, is de prijs-kwaliteitverhouding de belangrijkste. In deze categorie staat Lidl bovenaan, en Aldi op plaats 6. Andere imagofactoren die van belang zijn voor een sterk retailmerk zijn aantrekkelijke aanbiedingen, vriendelijk personeel, bereikbaarheid, sfeer en afwisseling.

Het onderzoek rangschikt de retailers op diverse manieren. Zo blijkt Jumbo bij de grootste stijgers in merkkracht op de vijfde plaats te staan (Coolblue op 1) en in de top-10 van retailers met de hoogste groeiverwachting van de achtste naar de zesde plaats te klimmen (Bol.com op 1). Bij de top-10 van meest sympathieke merken staat het Veghelse familiebedrijf op de negende plaats (HEMA op 1).

Fotocredits: _4cryingoutloud
Dit artikel afdrukken