De strategie-update moet Ahold Delhaize in de VS extra marktaandeel en autonome omzetgroei opleveren. Naar eigen zeggen is de Nederlands-Belgische supermarktketen in de versnipperde Amerikaanse supermarktwereld de "consolidator of choice" voor de verwachte "shake-out", schrijft het FD. Ook heeft Ahold Delhaize zijn online-ambities stevig opgeschroefd. Was het plan eerst nog op een online omzet van €5 miljard uit te komen in 2020, nu mikt het bedrijf op €7 miljard.

Dat de presentatie in de VS plaatsvond, is niet meer dan logisch. Ahold Delhaize, eigenaar van ketens als Food Lion, Hannaford, Stop&Shop en internetsuper Peapod, haalt er zo'n 60% van zijn omzet vandaan. Het bedrijf steekt €2 miljard in de strijd om de dagelijkse boodschappen met gevestigde partijen als Walmart en Kroger, maar ook nieuwkomers als Aldi, Lidl en Amazon. Het bedrijf wil zijn marktleiderschap aan de oostkust uitbuiten door gericht andere ketens over te nemen.

Op veel vlakken doen we niet onder voor Amazon
Belangrijker nog is het uitbuiten van de in de Benelux opgebouwde 'digitale voorsprong' waarmee technologiebedrijven zoals Microsoft tot samenwerken te bewegen zijn. "Op veel vlakken doen we niet onder voor Amazon," zegt topman Frans Muller in een interview in het FD. "Denk aan contactloos betalen en de kassaloze winkels waarmee we bij Albert Heijn experimenteren. Albert Heijn loopt in een aantal dingen behoorlijk voor, zoals wat wij de digitale klantenreis noemen. Ook bol.com is ver in het gebruik van data om klanten persoonlijk te benaderen en in België heeft Delhaize een heel goed loyaliteitsprogramma."

Muller benadrukt dat 'delen' en 'schaalgrootte' essentieel zijn voor het welslagen van de strategie. Zowel voor de winkels als voor de online activiteiten. "Als je wilt samenwerken met de beste technologiebedrijven, moet je ook voor hen interessant zijn. Zij kunnen maar een beperkt aantal klanten bedienen en werken graag samen met grote, internationale bedrijven. Schaalgrootte is dus belangrijk. Je moet goede kaarten hebben om met de interessante tech-bedrijven te werken en die hebben wij."

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken