Dat de presentatie in de VS plaatsvond, is niet meer dan logisch. Ahold Delhaize, eigenaar van ketens als Food Lion, Hannaford, Stop&Shop en internetsuper Peapod, haalt er zo'n 60% van zijn omzet vandaan. Het bedrijf steekt €2 miljard in de strijd om de dagelijkse boodschappen met gevestigde partijen als Walmart en Kroger, maar ook nieuwkomers als Aldi, Lidl en Amazon. Het bedrijf wil zijn marktleiderschap aan de oostkust uitbuiten door gericht andere ketens over te nemen.
Op veel vlakken doen we niet onder voor AmazonBelangrijker nog is het uitbuiten van de in de Benelux opgebouwde 'digitale voorsprong' waarmee technologiebedrijven zoals Microsoft tot samenwerken te bewegen zijn. "Op veel vlakken doen we niet onder voor Amazon," zegt topman Frans Muller in een interview in het FD. "Denk aan contactloos betalen en de kassaloze winkels waarmee we bij Albert Heijn experimenteren. Albert Heijn loopt in een aantal dingen behoorlijk voor, zoals wat wij de digitale klantenreis noemen. Ook bol.com is ver in het gebruik van data om klanten persoonlijk te benaderen en in België heeft Delhaize een heel goed loyaliteitsprogramma."
Muller benadrukt dat 'delen' en 'schaalgrootte' essentieel zijn voor het welslagen van de strategie. Zowel voor de winkels als voor de online activiteiten. "Als je wilt samenwerken met de beste technologiebedrijven, moet je ook voor hen interessant zijn. Zij kunnen maar een beperkt aantal klanten bedienen en werken graag samen met grote, internationale bedrijven. Schaalgrootte is dus belangrijk. Je moet goede kaarten hebben om met de interessante tech-bedrijven te werken en die hebben wij."
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De eerste 'sprokkelhoutjes' zijn binnen: Ahold Delhaize neemt in de VS de 37 winkels van keten King Kullen Grocery over, meldt het FD. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.
Grappig om te weten: King Kullen zou de oudste echte supermarktketen in de VS zijn. "De pionier onderscheidde zich als eerste met grote zelfbedieningswinkels met verschillende afdelingen, lage prijzen, volumekortingen, en een ruime parking," aldus RetailDetail.
Leg dat eens uit aan mij Jan Peter? 2 miljard is geen kattenpis. Waar halen ze het geld vandaan ?
Hahaha 2 miljard. Je lacht je toch de ballen uit de broek. Met dat geld koop je niet eens een plaats aan de tafel, laat staan dat je mee mag doen. "Consolidator of choice": iemand al een Amerikaanse reactie gelezen? Heb ik het nog niet eens over de 2 extra miljardjes die voor online uit de lucht komen vallen.
"Voor Ahold wordt het nog lastig shoppen in de Amerikaanse supermarkten", kopt het FD bij een analyse van de Amerikaanse supermarktsector.
Die sector "zit in een bestaanscrisis", met versnipperde (kleine) ketens op de verkeerde plekken, verouderde winkels, veranderend consumentengedrag en concurrentie van techbedrijven. In die veel minder geconsolideerde markt ziet Ahold Delhaize kansen, maar het zou nog wel eens tegen kunnen vallen een geschikte keten te vinden om over te nemen.
"De grote winkels zijn “stuck in the middle”. Supermarkten moeten óf extreem goedkoop zijn óf een heel luxe en uitgebreid aanbod hebben," zegt retailexpert Katrijn Gielens in de krant. Bijna de helft van de markt (45%) mist voldoende schaalgrootte voor de benodigde investeringen in winkelvernieuwing en e-commerce. Daar zal nog een forse kaalslag optreden.
"Beetje bij beetje winkels sprokkelen" lijkt dan een voor de hand liggende strategie, waar Ahold Delhaize al mee begonnen is in de regio New York. Een alternatieve optie is groeien door zelfstandig locaties te bemachtigen. "Dat lijkt de verstandigste strategie," aldus Gielens. "Het is wel een voordeel dat Ahold Delhaize, in tegenstelling tot Kroger of Walmart, weet hoe met kleinere winkels uit de voeten kan."