Albert Heijn kondigt een eenmalige, eenzijdige kortingsactie aan die 17 september ingaat. De Zaanse super heeft alle leveranciers waarmee leveringscontracten gesloten waren, een brief gestuurd waarin de korting aangekondigd wordt, meldt Boerderij. De motivatie van Albert Heijn is dat de leveranciers door meer te kunnen leveren zelf ook groeien. Dat rechtvaardigt dat zij meebetalen aan de groei van AH.

Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het eenzijdig aanpassen van betalingscondities tegen de wet. 'Overeenkomsten tussen leveranciers en afnemers, inclusief betalingscondities, behoren tot stand te komen op basis van wederzijdse overeenstemming tussen partijen', zegt FNLI-directeur Philip den Ouden. De Albert Heijn actie staat niet op zich, eerder al zou Jumbo/C1000 een vergelijkbare stap hebben gezet. Den Ouden pleit voor een gedragscode waarmee de overheid afwingt hoe de ketenpartijen met elkaar omgaan.

De Nederlandse inkoopmacht is zeer geconcentreerd: er zijn drie inkooporganisaties (AH, Bijeen - Jumbo/C1000, Superunie) die samen 87 procent aandeel in het supermarktkanaal hebben. Daarmee hebben ze een sterke positie om hun wil aan de markt op te leggen.

Een commentaar is op zijn plaats. De markt groeit niet door de groei van Albert Heijn. Nederland wordt namelijk niet groter en het land is reeds overbewinkeld. Dat zorgt voor heftige concurrentie tussen de supers, die de kosten van hun strijd verhalen op hun leveranciers. Als ze meer aan AH mogen leveren, valt er minder aan een ander te leveren. Ze leveren dus in en er komen minder. Dat betekent een verarming en uitkleding van het aanbod, zowel letterlijk als figuurlijk. Dat is niet in het belang van consumenten.

Waarom speelt Den Ouden die kaart niet in de media? De FNLI zou zich er de sympathie van het publiek mee op de hals kunnen halen.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Fotocredits: website Albert Heijn, prijspeil
Dit artikel afdrukken