Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het eenzijdig aanpassen van betalingscondities tegen de wet. 'Overeenkomsten tussen leveranciers en afnemers, inclusief betalingscondities, behoren tot stand te komen op basis van wederzijdse overeenstemming tussen partijen', zegt FNLI-directeur Philip den Ouden. De Albert Heijn actie staat niet op zich, eerder al zou Jumbo/C1000 een vergelijkbare stap hebben gezet. Den Ouden pleit voor een gedragscode waarmee de overheid afwingt hoe de ketenpartijen met elkaar omgaan.
De Nederlandse inkoopmacht is zeer geconcentreerd: er zijn drie inkooporganisaties (AH, Bijeen - Jumbo/C1000, Superunie) die samen 87 procent aandeel in het supermarktkanaal hebben. Daarmee hebben ze een sterke positie om hun wil aan de markt op te leggen.
Een commentaar is op zijn plaats. De markt groeit niet door de groei van Albert Heijn. Nederland wordt namelijk niet groter en het land is reeds overbewinkeld. Dat zorgt voor heftige concurrentie tussen de supers, die de kosten van hun strijd verhalen op hun leveranciers. Als ze meer aan AH mogen leveren, valt er minder aan een ander te leveren. Ze leveren dus in en er komen minder. Dat betekent een verarming en uitkleding van het aanbod, zowel letterlijk als figuurlijk. Dat is niet in het belang van consumenten.
Waarom speelt Den Ouden die kaart niet in de media? De FNLI zou zich er de sympathie van het publiek mee op de hals kunnen halen.
Fotocredits: website Albert Heijn, prijspeil
Albert Heijn heeft zich kennelijk gruwelijk verslikt in de publieke opinie die dankzij onze boeren goed wakker geschud is. De actie van AH is naar mijn bescheiden mening volstrekt illegaal en schaadt het publieke imago in hoge mate. Het gedrag naar de leveranciers is herkenbaar. Er zijn voorbeelden genoeg over de volstrekt onredelijke levervoorwaarden die deze en andere Supers onze voedingsmiddelenindustrie opleggen. Een briefje aan de leveranciers met de mededeling dat er 2% korting gevraagd wordt binnen een termijn van drie weken komt mij niet professioneel over. Het wordt tijd dat de voedingsmiddelenindustrie tegengas gaat geven om op normale en professionele wijze zaken te willen doen met haar afnemers. Of de FNLI dit kan lijkt onzeker. Gemiste kans.