Kort 29 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Beijing newsstand', Michael Coghlan

Sinds vorige week is het aantal gevallen van hoogpathogene vogelgriep in Frankrijk met 2 gestegen, meldt het Franse Ministerie van Landbouw in een bulletin. In 6 departementen in het zuid-westen van Frankrijk zijn nu in totaal 63 bedrijven getroffen.

De eerdere stijging van het aantal getroffen bedrijven vlakt duidelijk af. Volgens minister Le Foll is de epidemie 'onder controle'. Er is geen sprake van besmettingsgevaar voor mensen, noch door zieke dieren, noch door het eten van vlees of eieren.

De Franse retailer Carrefour opende in Beijing zijn grootste winkel ooit. Naast een supermarkt zitten er in de hypermarkt verschillende warenhuizen en heeft het complex een foodcourt waar je terecht kunt om ter plekke te eten.

De hypermarkt biedt meer dan 40.000 producten, waarvan er ongeveer 6.000 worden geïmporteerd. In totaal beslaat de 'Carrefour shoppingmall' 70.000 vierkante meter die naast de eigen winkel zo’n 80 winkels/leveranciers de ruimte bieden. Daaronder zijn sportzaak Decathlon, modemerk Uniqlo en C&A, meldt Distrifood. Het complex biedt 800 gratis parkeerplaatsen.

De hypermarkt is te vinden op het Siyuanqiao Plaza in Beijing. Volgens vastgoedbedrijf Savills sluit de winkel aan bij de behoefte van bewoners uit de directe omgeving, het woongebied Wangjing. Daar wonen consumenten met midden- en hoge inkomens die graag geïmporteerde, niet-Chinese producten kopen.

Albert Heijn, Jumbo en Lidl schrappen binnenkort de plofkip uit hun assortiment. De meest andere supers volgen. Dat betekent niet dat er in Nederland geen plofkip meer wordt geproduceerd, maar wel dat Nederlandse supers die niet meer zullen voeren.

Wakker Dier markeert de 'plofkipvrije' super met een radiospot waarmee het succes van de campagne tegen de plofkip wordt gevierd. Wel geeft de NGO aan dat de restaurants, broodjeszaken, fastfoodrestaurants die nog steeds plofkip blijven voeren, kunnen rekenen op een voortgezette shaming campagne.

Het Algemeen Dagblad brengt vandaag een interview met Wakker Dier campagnevoerder Hanneke van Ormondt. Zij legt uit hoe de lobby van NGO's tegen de plofkip in Nederlandse supermarkten voor hen een succes werd en zowel supers als Wakker Dier een succes konden behalen met hogere welzijnseisen dan het bod dat de supers aanvankelijk deden. Wakker Dier toont zich blij met de introductie van een trager groeiend ras als basiskip en typeert die stap als 'een doorbraak', ook al had ze liever de 1-sterkip als basis gezien. De actieorganisatie complimenteert de supers voor hun stap en staakt haar campagnes tegen hen.

Amazon breidt in 2016 in Groot-Brittannië de Pantry service drastisch uit. De 4 grote supermarkten, Tesco, Asda, Sainsbury's en Morrisons, houden de ontwikkelingen met argusogen in de gaten.

Via Amazon Pantry kunnen Britse consumenten snel en eenvoudig meer dan 4.000 producten - huishoudproducten en kruidenierswaren van de A-merken - online bestellen en tegen relatief lage kosten laten bezorgen. Pantry voert geen verse producten en ook bij de uitbreiding 'met duizenden extra producten' is nog niet in vers voorzien. Als de service goed uitpakt, zou Londen wel eens de nieuwe locatie zijn waar, na de Amerikaanse Westkust en New York, Amazon Fresh gelanceerd gaat worden. Topman Christopher North daarover: "Als we er in geloven dat we het juiste aanbod hebben, en het verdienmodel klopt, rollen we [Amazon Fresh] internationaal uit."

De reguliere supermarkten zijn niet blij met het nieuws, aldus The Guardian. De supers kampen met de gevolgen van het veranderende koopgedrag van de Britten. De afgelopen jaren verruilen Britse huishoudens in toenemende mate de wekelijkse boodschappenrit naar de super voor boodschappen doen bij discounters, aanvullende producten lokaal inkopen en online bestellen.

Chocolademaker Barry Callebaut is er als eerste in geslaagd ‘niet smeltende’ chocolade op de markt te brengen, meldt de Financiële Telegraaf. De luxe chocolade smelt pas bij 38 graden Celsius, waar het smeltpunt van normale chocolade rond de 34 graden ligt. Smaak en textuur blijven volgens de chocolatier volledig behouden.

Voor chocolademakers is chocolade die pas bij hogere temperaturen smelt van belang omdat daarmee nieuwe markten in het Midden-Oosten, Azië en Afrika aan te boren zijn. In die regio's is chocolade nu nog minder populair dan snoep en koekjes die in de warmte gemakkelijker goed blijven. Het besteedbaar inkomen in deze gebieden stijgt en daarmee de belangstelling voor luxe goederen als chocolade. In Noord-Amerika en Europa groeit de chocoladeconsumptie nog maar nauwelijks en in sommige landen stagneert deze zelfs.

Barry Callebaut is niet de enige chocolatier die aast op warmtebestendigere chocolade. Andere chocoladefabrikanten, zoals Mondelez en Nestlé zijn bijna zover dat zij 'niet smeltende' chocolade op de markt kunnen brengen. Volgens ingewijden zou de Nestlé-chocolade zelfs pas bij 40 graden Celsius smelten.

Het Formule 1 team van Williams heeft opklikbare strips ontwikkeld waardoor koelingen en vriezers in supermarkten een stuk zuiniger worden. De strips, aerofoils, klikken vast aan de planken van de koelkast en geleiden de lucht, net als spoilers op een racewagen. Zo blijft de koude lucht in de koeling of vriezer, meldt de Financial Times.

Williams werkte samen met het bedrijf Aerofoil Energy, dat met het oorspronkelijke idee kwam. Ian Cluett van Williams: “Het lijkt heel simpel, maar het is erg ingewikkeld. De manier waarop de koelkast zich gedraagt, is anders als de planken vol of leeg zijn en wanneer mensen hun handen in en uit de luchtstroom halen.” Afhankelijk van de diepte van de koelkast is de verwachting dat supermarkten door de aerofoils 10% tot ruim 30% energie kunnen besparen. De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft het systeem getest in een van zijn winkels en verspreidt het nu over meerdere vestigingen.

RTL Telekids gaat kinderen leren hoe ze hun gezonde voornemens kunnen uitvoeren.

Op zaterdag 2 januari start het tv-programma Totally Fit Kidz, waarin tv-kok Mathijs Vriezen kinderen tips en voorbeelden geeft over een gezonde leefstijl, meldt Out of Home Shops. In het programma leren basisschoolkinderen hoe ze gezonde traktaties kunnen maken en bezoeken ze topsporters om te leren bewegen met plezier. In het onderdeel ‘Pimp my Lunch Box’ ondergaan saaie of ongezonde broodtrommels een metamorfose.

Drie minuten per dag een kalf onder de kin kriebelen, zorgt er voor dat het kalf sneller groeit en later meer melk geeft.

Dat stelden onderzoekers van de Veterinärmedizinische Universität Wien (de veterinaire universiteit van Wenen) vast. De wetenschappers onderzochten 104 Holstein-kalveren op een melkveehouderij. De helft van de kalveren werd vanaf de geboorte twee weken lang dagelijks 3 minuten onderaan de hals geaaid en vriendelijk toegesproken. De andere kalveren moesten het zonder dagelijkse liefkozing doen.

Drie maanden na hun geboorte bleken de geaaide kalveren ongeveer 3% zwaarder dan de niet geaaide. Voor boeren is dit van belang; uit eerder onderzoek blijkt dat kalveren die sneller groeien, later als koe meer melk geven. Dat kan wel 50 kilo meer melk per jaar schelen, aldus de onderzoekers. Hun studie verscheen in Applied Animal Behaviour Science.

Afgelopen weekend besloot de centrale Chinese overheid officieel tot het begin van een twee-kinderenbeleid. Vanaf 1 januari aanstaande mogen ouders voortaan 2 in plaats van 1 kind krijgen. Dat meldt persbureau Xinhua News volgens internationale media.

China verlaat de 1-kind-politiek die bedoeld was om de omvang van de bevolking beter af te stemmen op het volume aan voedsel en andere producten dat het land zelfstandig aan zijn bevolking kan bieden. Het beleid heeft echter negatief uitgepakt. Tussen nu en 2030 zal het aantal 65+ Chinezen bijna verdubbelen en zullen er onvoldoende arbeidskrachten zijn om hun plek in te nemen. Daarnaast is er een mismatch ontstaan tussen jongens en meisjes, omdat ouders van 1 kind de voorkeur gaven aan mannelijk nageslacht.

Omdat het hebben van kinderen in China duur is, zullen naar verwachting niet meer dan 100 miljoen ouderparen van de mogelijkheid om twee kinderen te hebben, gebruik maken.

ING brengt deze week een nieuw rapport uit met verwachtingen over de detailhandel in levensmiddelen. De bank wijst erop dat verdwijnende winkels (Macintosh, V&D) en het aantrekken van aankopen via Internet ervoor zorgen dat de loop naar winkelcentra verkleint en ook supermarkten kan raken. Een kleinere aanloop, betekent immers een afnemende omzetkans per vierkante meter voor alle winkels. In winkelcentra waar dat gebeurt, ontstaat een overschot aan waardeloos geworden vierkante meters winkeloppervlakte.

ING verwacht dat de omzet van de supermarkten in 2016 met twee procent groeit. Toch profiteren niet de supermarkten, maar out-of-home en bezorgconcepten het meest van het hervonden consumentenvertrouwen dat zorgt voor hogere bestedingen aan voeding. ING: "De stabiliteit bij supermarkten zorgt er voor dat in periodes waarin de consument de portemonnee makkelijker trekt, supermarkten beperkt profiteren. In de afgelopen jaren weten bijvoorbeeld restaurants veel sneller te groeien. Ook de bezorgmarkt voor maaltijden heeft zich verder ontwikkeld door platforms als Thuisbezorgd en Justeat en het toenemende aantal aanbieders."

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Peter Jens

food- en agri-economie

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Wouter v.d. Weijden

Strategie duurzame landbouw

Likes vandaag

Reinder Markerink

Land- en tuinbouwtechnologie

Likes vandaag