ING brengt deze week een nieuw rapport uit met verwachtingen over de detailhandel in levensmiddelen. De bank wijst erop dat verdwijnende winkels (Macintosh, V&D) en het aantrekken van aankopen via Internet ervoor zorgen dat de loop naar winkelcentra verkleint en ook supermarkten kan raken. Een kleinere aanloop, betekent immers een afnemende omzetkans per vierkante meter voor alle winkels. In winkelcentra waar dat gebeurt, ontstaat een overschot aan waardeloos geworden vierkante meters winkeloppervlakte.

ING verwacht dat de omzet van de supermarkten in 2016 met twee procent groeit. Toch profiteren niet de supermarkten, maar out-of-home en bezorgconcepten het meest van het hervonden consumentenvertrouwen dat zorgt voor hogere bestedingen aan voeding. ING: "De stabiliteit bij supermarkten zorgt er voor dat in periodes waarin de consument de portemonnee makkelijker trekt, supermarkten beperkt profiteren. In de afgelopen jaren weten bijvoorbeeld restaurants veel sneller te groeien. Ook de bezorgmarkt voor maaltijden heeft zich verder ontwikkeld door platforms als Thuisbezorgd en Justeat en het toenemende aantal aanbieders."
ING
Reageer
  • Deel
Druk af