Onderzoeker Wilma Waterlander leidde het onderzoek. Waterlander en haar collega's stellen in hun artikel dat prijsstrategieën effectief zijn om mensen significant gezonder te laten eten. De meerconsumptie van goedkoper vers zou niet leiden tot nadere bestedingen in 'fout' voedsel. De samenvatting van het onderzoek is hier te vinden.

Enkele citaten uit de volledige tekst van het onderzoek:

Results of this randomized controlled trial showed that a 25% discount on fruits and vegetables was significantly associated with higher total fruit and vegetable purchases in a web-based supermarket. The results showed that, after appropriate adjustments, the experimental group purchased 984 g more fruits and vegetables for their household for a week than the control group, which indicates a 25% difference.

It was revealed that the discount on fruits and vegetables neither lead to higher expenditures in other (unhealthier) food categories nor to a higher total amount of calories purchased. These findings could have important implications for public health. One rationale for introducing food pricing strategies is that monetary costs of a healthy diet may form an important barrier for low-income consumers in adopting such a diet.

Numerous studies have shown that nutrient-rich, low-energy-dense foods (e.g., fruits and vegetables) are generally relatively more expensive than high-energy-dense, fat and sugar rich foods. In addition, it is suggested that in the current market, fruit and vegetables are promoted less than more profitable, highly processed foods containing more fats and sugars. Since different studies have shown that, especially for low-income consumers, price is a major factor in food choice, pricing strategies are promising in stimulating healthier food alternatives. Already, marketing research has indicated price as a key tool in directing consumer behavior.


Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Via twitter werd al enige discussie gevoerd over het onderzoek. Vanuit betrouwbare retailbron werd vernomen dat een prijsdaling van ca. 10% in vers supermarkten op de rand van hun rentabiliteit brengt, tenzij gelijktijdig houdbare en verpakte merkartikelen significant in prijs stijgen. Toepassing van de bevindingen zou dan ook een fundamentele aanpassing van de marge-opbouw van het retailbedrijf vergen.

Gistermiddag twitte Waterlander een artikel waarin Dr. Susan Jebb, co-hoofd van de Britse Public Health Responsibility Deal (PHRD) van de Britse overheid, zegt dat gezondheid en bedrijfseconomische belangen gelijk op dienen te gaan. De vraag is of supermarkten en makers van suiker- en andere energierijke verpakte producten hun verantwoordelijkheid kunnen nemen zonder het risico te nemen hun onderlinge concurrentie- en onderhandelingsposities volledig opnieuw door de markt te laten bepalen.

Fotocredits: ciao_yvon
Dit artikel afdrukken