De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

-----------

FL 1. Populaire amandelmelk heeft grote impact op milieu
Amandelmelk is steeds populairder als zuivelalternatief. Deze week liet de Britse super Waitrose weten dat de verkoop van amandelmelk voor het eerst die van sojamelk overtrof.
Amandelen horen bij de gezondste producten om te eten, schrijft The Guardian. Toch is het drinken van amandelmelk niet zo'n goed idee. Er blijken nogal wat nadelige effecten voor het milieu mee samen te hangen. Meer dan 80% van ‘s werelds amandelen groeit in Californië, dat te kampen heeft met grote en langdurige droogte. De teelt van 1 amandel vergt 5 liter water. Amandelboeren boren honderden meters diep de grond in om water te kunnen oppompen. Dat leidt er toe dat de grond inklinkt en verzakt. Dit bedreigt infrastructuren als bruggen, wegen en irrigatiekanalen, mogelijk met aardbevingen tot gevolg. Ook voor koemelk is veel water nodig, maar de productie daarvan is stukken minder geconcentreerd.

FL 2. Bedrijven hebben moeite met regels rondom kindermarketing
Dertien bedrijven voldoen nog niet volledig aan de nieuwe eisen rondom kinderreclame. Dit blijkt uit onderzoek door de Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Per 1 januari zijn in Nederland de regels aangescherpt. Het is verboden om reclame te richten op kinderen tot 13 jaar, tenzij het product aan bepaalde voedingscriteria voldoet. De Stichting Reclame Code onderzocht 1 maand na het aflopen van de overgangstermijn diverse digitale media, zoals bedrijfswebsites, social media in beheer van levensmiddelenbedrijven en websites van derden die zich richten op kinderen. Tien bedrijven hadden op hun websites reclame gericht op kinderen, waarvan bij 1 bedrijf zich richtte op kinderen van jonger dan 7 jaar. Drie bedrijven gingen de mist in op social media die gericht was op kinderen. Drie andere bedrijven maakten reclame op sites voor kinderen.
De bedrijven zelf geven aan dat ze moeite hebben met het bepalen of een uiting wel of niet op kinderen gericht is. Enkele bedrijven die dachten aan de regels te voldoen, deden dat volgens de Stichting Reclame Code niet. De FNLI meldt dat de betrokken reclames inmiddels van de sites gehaald zijn en dat levensmiddelenproducenten zelf het voortouw nemen om elkaar aan te spreken op eventuele overtredingen.

FL 3. Canadese ahornsiroopdiefstal wordt verfilmd
In 2012 wisten dieven een kwart van de strategische voorraad maple syrup van de Canadese provincie Québec te ontvreemden. Tijdens een warenhuisverhuizing vervingen ze geleidelijk de ahornsiroop in de vaten door water. Tijdens een inventarischeck kwam de verwisseling aan het licht. De Canadese politie arresteerde in totaal 25 mensen, waarvan er inmiddels 5 tot gevangenisstraffen veroordeeld zijn, meldt The Guardian.
De zaak heeft nog verschillende 'staartjes'. Wie gestolen ahornsiroop kocht, staat ook juridische vervolging te wachten. Daarnaast ligt de Federation of Quebe Maple Syrup Producers onder vuur. De federatie zou zich als een kartel gedragen en de markt dicteren. De New York Times wijdde eerder een longread aan de frictie tussen de Federation en de onafhankelijke ahornsiroopproducenten.
De maple syrup-business 'kleeft' aan alle kanten en dat trok de aandacht van Hollywood. Sony kocht de filmrechten met Jason Segel als hoofdrolspeler.

FL 4. McDonald’s Groot-Brittannië kiest technologie als strategie om klanten te binden
In Groot-Brittannië blijkt McDonald's technologie als aanvalswapen in te zetten om klanten te winnen en te binden. Deze zomer bleek uit een onderzoek van Mintel dat ook Britse consumenten in toenemende mate voor 'betere burgers' kiezen: 7% van de fastfood restaurant bezoekers stapte over op meer gastronomische ketens. McDonald’s introduceerde daarop in hoog tempo touchscreens voor bestellingen en tablets voor het checken van email, het opladen van telefoons en het spelen van de laatste games. Via de touchscreens kunnen Britse consumenten hun eigen 'magere' of juist luxe burger samenstellen door het verwijderen en toevoegen van ingrediënten. In andere delen van de wereld experimenteert McDonald's met een nog klantvriendelijkere lokker: in het ‘Create the Taste’ programma kunnen consumenten naar hartelust hun eigen uitzonderlijke variatie op de traditionele burger bouwen, uiteraard via een touchscreen, schrijft de Daily Mail.

FL 5. McDonald's nieuwe koers lijkt succesvol
De nieuwe CEO van McDonald's, Steve Easterbrook, lijkt er in te slagen de al twee jaar dalende omzet-trend te keren. De derde kwartaalcijfers vielen hoger uit dan analisten hadden verwacht. De verkopen wereldwijd stegen met een onverwachte 4%. Zelfs in de VS, waar de verkopen al 8 kwartalen op rij dalen, werd een 0,9% stijging gerealiseerd. Dat leidde op de beurs van New York tot de hoogste stijging van het aandeel in 7 jaar, meldt Bloomberg. Het aandeel maakte een sprong van 8%.
Sinds zijn aantreden in maart werkt Easterbrook er aan om McDonald's de slag 'back to basics' te laten maken. Hij heeft gesneden in de menu's, nieuwe aantrekkelijke opties gelanceerd en in de VS het hele-dag-door-ontbijt ingevoerd. Daarnaast heeft hij ingezet op kippenvlees zonder antibiotica, hogere minimumlonen en technologie om klanten op maat te kunnen bedienen (zie FL 4 hierboven). In een verklaring bij de kwartaalcijfers zei hij: "Onze reorganisatie is gericht op het vergroten van de operationele groei. We leggen daarbij de nadruk op het aanspreken van onze klanten op die gebieden die zij het belangrijkst vinden: heerlijk smakend, hoog-kwalitatief eten, gemak en waarde."
Alle geografische divisies droegen bij aan de positieve resultaten, ook China waar McDonald's te kampen had met een voedselveiligheidsschandaal bij een van zijn leveranciers.

FL 6. ​Antibioticagebruik maakt kinderen dik
​Kinderen die veel antibiotica slikken, wegen meer dan kinderen die dit niet doen. Dat concluderen onderzoekers van de Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health in het International Journal of Obesity. Eerder vonden onderzoekers dit effect onder andere bij muizenstudies. In de dierhouderij is het groeibevorderende effect van antibiotica al langer bekend.
Het nieuwe onderzoek brengt het sterkste bewijs tot nu toe aan dat antibiotica effect hebben op de BMI en de lange termijn gezondheid, schrijft Time. De onderzoekers analyseerden de medische dossiers van bijna 164.000 kinderen tussen de 3 en 18 jaar. Ze stelden vast welk effect een antibioticakuur had op hun BMI: tijdelijk, omkeerbaar of langdurig. Een willekeurige antibioticakuur in het jaar voorafgaand aan de BMI-meting (de meeste kinderen bleken er overigens wel 2 voorgeschreven te krijgen), resulteerde in een gewichtstoename die weer verdween als de medicatie stopte. Keken de onderzoekers naar het cumulatieve effect, dan bleken kinderen die antibiotica slikten meer kans te lopen dikker te worden en te blijven dan kinderen die geen antibiotica slikten. Op hun 18e bleken de antibioticagebruikers tussen de 725 gram en 1,5 kilo zwaarder te zijn dan de niet-gebruikers. Hoe meer antibiotica, hoe sterker het effect.
Onderzoeksleider Brian Schwartz denkt dat de verklaring voor de gewichtstoename ligt in een blijvende verstoring van het microbioom.

FL 7. Nieuw alcoholbeleid heeft effect
Sinds 2011 is het aantal jongeren onder de 18 jaar dat alcohol kocht in Nederland fors gedaald. Onder 14- en 15-jarigen daalde het percentage van 9% naar 1%, bij jongeren van 16 en 17 jaar ging dit van 79% naar 10%. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van staatssecretaris Van Rijn, meldt de NOS. Van Rijn is blij met het veranderde koopgedrag. Toch blijkt dat meer dan de helft van de jongeren onder 18 jaar het afgelopen jaar nog wel alcohol gedronken heeft. Dit kregen ze met name van oudere vrienden en ouders. Voor van Rijn is dit een bevestiging dat de sociale normverandering nog niet is voltooid. De overheidscampagne NIX 18 moet daarom worden voortgezet.
De Britse krant Daily Mail schrijft vandaag dat commercials een groot effect hebben op het drinken van alcohol door tieners onder de 18. Jongeren die alcoholreclames zien op TV hebben 5 keer zoveel kans alcohol te kopen als jongeren die daarvan verstoken blijven. Advertenties in tijdschriften vergroten deze kans met 36%.

FL 8. 'WHO zet bewerkt vlees op lijst kankerverwekkende stoffen'
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gaat bewerkt vlees op de lijst met kankerverwekkende stoffen zetten, meldt de Daily Mail. Op die lijst staan bijvoorbeeld ook stoffen als asbest, alcohol en sigaretten. Bronnen in de directe omgeving van het internationale team dat de afgelopen tijd het wetenschappelijk bewijs bestudeerd heeft, zouden dat hebben laten doorschemeren. Maandag worden de nieuwe aanbevelingen bekendgemaakt.
Voorbeelden van bewerkt vlees zijn hot dogs, hamburgers en salami, vlees dat geconserveerd is door roken, drogen, zouten of conserveringsmiddelen. Vers rood vlees zou ook op de lijst opgenomen worden, maar in de lichtere categorie 'waarschijnlijk kankerverwekkend voor mensen’. De laatste jaren komen er steeds meer aanwijzingen voor een relatie tussen de consumptie van (bewerkt) vlees en darmkanker.
Als bewerkt vlees en vlees inderdaad de nieuwe kwalificaties krijgen, zal dit in de voedselsector, van boeren tot verwerkende industrie, voor flink wat ophef zorgen. Ook zullen voedingsrichtlijnen, -adviezen en verpakkingen op de schop moeten.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Sonntagmorgen', Das Sabrinchen
Dit artikel afdrukken