Vanaf een afstand is te zien hoe een jonge moeder geroutineerd een zak chips opentrekt en haar kind, dat ze in een buidel voor zich draagt, een handje chips voert. Het houdt meteen op met huilen. 'Zag je dat? Dit is toch fantastisch', zegt Buijzen. 'Een beter voorbeeld ga je niet vinden vandaag.'
Buijzen is gespecialiseerd in kindermarketing, en volgde gedurende 150 veldbezoeken in supermarkten ouders die samen met hun kinderen boodschappen deden. De opvallendste conclusie uit dat onderzoek is dat een op de drie productverzoeken van kinderen door ouders wordt ingewilligd. 'Dus een op de drie keer dat een kind ergens naar wijst, iets pakt of iets vraagt, rekent de ouder het daadwerkelijk af', zegt Buijzen.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Je moet je kinderen, zodra ze zelf kunnen wijzen wat ze willen hebben en gaan drammen als ze het niet krijgen, dan ook gewoon thuislaten of boodschappen doen als zij op school/opvang zitten, of leer ze gewoon NEE=NEE, zoals mij ook geleerd werd, nee was dan ook gewoon echt nee.
Ik geloof niet veel van dit verhaal. Ervaringsdeskundige. Draagzakken die je voor je draagt zijn voor hele kleintjes. Kauwende peuters draag je op de rug. Een zuigeling of heel klein kind kan geen chips of hard droog voedsel verwerken. Levensgevaarlijk.
Kindermarketing ? Da's interessant. Ik las een studie die ik niet kan terugvinden, en waaruit bleek dat kinderverzorgingsmiddelen en pet-toys voor Does en Mies het best bij elkaar kunnen staan. Werkt vertederend. Stimuleert de verkoop. Het zijn trouwens beiden kleine beestjes..
De Telegraph kopte vorige maand dat zulke "Pester Power" de ouders bijna 50 euro per maand kost -en de industrie bijna 50 euro oplevert. Big Business deze Pester Power.