Met een opmerkelijke zet heeft Anheuser-Busch InBev zich als eerste biermerk ooit verbonden aan de Olympische Spelen. Het Internationaal Olympisch Comité kondigde afgelopen vrijdag de wereldwijde samenwerking aan met de grootste brouwerij ter wereld. De deal zal zich uitstrekken van de aankomende Zomerspelen van Parijs 2024 tot de Zomerspelen van Los Angeles in 2028.
Opvallend is dat het IOC specifiek de keuze maakte voor Corona Cero als het bier voor deze samenwerking. Corona Cero is een van de alcoholvrije bieren van AB InBev en bevat volgens de website van het bedrijf minder dan 0,5% alcohol per volume.

De keuze voor alcoholvrij bier kan worden gezien als een reactie op eerdere kritiek op het gebruik van alcohol, met name tijdens de Olympische Spelen. Een voorbeeld hiervan was het 'Heineken House', waarbij het merk werd geassocieerd met het gezonde evenement. Dat werd als misleiding gezien en leidde tot kritiek die Heineken via (sociale) media de schadelijke gevolgen van overmatig alcoholgebruik onder de neus wreef.

De huidige trend van de bierindustrie richting alcoholvrije opties lijkt niet alleen een strategische zakelijke zet te zijn, maar ook een die politiek correct aansluit bij de veranderende maatschappelijke normen. Michel Doukeris, CEO van AB InBev, benadrukte in een interview dat de markt voor laag-alcoholische dranken een geweldige kans biedt.

De keuze voor Corona Cero, met minder dan 0,5% alcohol, sluit niet alleen aan bij de groeiende vraag naar gezondere drankalternatieven, maar biedt ook een oplossing voor het vermijden van controverses die kunnen ontstaan rondom overmatig alcoholgebruik op dergelijke evenementen.

Deze samenwerking is een opsteker voor AB InBev. Het bedrijf kreeg afgelopen jaar veel kritiek over zich heen toen het transgender Dylan Mulvaney inzette als influencer. In de VS kachelde vervolgens de omzet van het daar meest verkochte biermerk Bud Light omlaag, in reactie op de affaire, al betekende het voor de winst van AB InBev niet meer dan een 'rimpeling'.