Dat Blue Monday - de derde maandag in januari - de somberste dag van het jaar zou zijn, is volstrekt uit de lucht gegrepen. Miserabel weer, post-vakantie blues en nu al gesneuvelde nieuwjaarsvoornemens zouden vandaag de meest deprimerende dag van het jaar maken. En dus stralen de vrolijkmakende berichten je tegemoet.
Blue Monday is het geesteskind van de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij ontwikkelde - zegt men - in opdracht van reisbureau Sky Travel in 2005 de Blue Monday-formule. Op basis van weer, schulden, salaris, tijd verstreken sinds Kerstmis, goede voornemens en lage motivatieniveaus ontwikkelde hij een som die zou bewijzen dat jij er last van had. Of het nou een maf of commercieel idee was, maakt niet uit. Het was een hersenspinsel, pure onzin weten we inmiddels. En misschien zelfs wel schadelijk, zegt psycholoog Elena Touroni in de Daily Mail. Mentale gezondheidsproblemen hebben geen kalender en het idee van de 'meest depressieve dag' versimpelt de complexiteit van mentale gezondheidsproblemen te zeer.

In de NRC keert Japke-d. Bouma het idee van de Blue Monday-somberte radicaal om. "Wat is er mis met het ‘vieren’ van je donkere dagen?" en "Waarom zou je niet een dag, een week, of een maand desnoods, in je eigen ellende mogen zwelgen? Dat is juist hartstikke gezond." Bouma maakt een lijst van de zaken "die NOOIT zullen veranderen op ons werk, ook niet in 2024." Een greep uit de 13 herkenbare pijnpunten: de printer die gewoon weer zal vastlopen, de stoel op de flexplek die altijd verkeerd staat afgesteld ("en de knoppen om hem goed te zetten zitten altijd vast"), de collega's die nog steeds niet weten wanneer er een d of een t achter de stam moet, dezelfde ergerniswekkende poster in de kantine over 'gezonde eiwitconversie', de mensen in de trein die "gewoon patatjes oorlog, yoghurt met knoflook" eten, en "op de speaker tetteren, met de telefoon als een cracker voor hun gezicht".

Er zijn meer initiatieven die Blue Monday aangrijpen voor een positieve keuze. Zoals de Week van Snoep Goed, die vandaag aftrapt en je aanmoedigt tot gezonder snacken en snaaien. Of Oma's Soep, dat vanaf Blue Monday in 10 Amsterdamse AH-filialen groene mandjes neerzet. Ze heten Boodschapmand; door ze te pakken geven klanten aan dat ze open staan voor een gesprek met anderen. Volgens Oma's Soep, dat verse soepen en maaltijden kookt naar oma’s authentieke recept en de opbrengst gebruikt om eenzame ouderen blij te maken, is een bezoekje aan de supermarkt voor veel ouderen de enige sociale activiteit van de dag. Dan kan een praatje veel betekenen. In de Boodschapmandjes zit een flyer met gespreksstarters en is er ruimte om nummers uit te wisselen om op een later moment met elkaar af te spreken.