Om de Fransen aan het einde van het tweede opeenvolgende jaar van hoge voedselinflatie door de feestdagen heen te helpen, lanceert Lidl Frankrijk niet één, maar twee campagnes die aan de verbeelding niets overlaten. Lidl wil zo duidelijk maken dat de van oorsprong Duitse supermarktketen aan de kant van de Franse consument staat. Hoe? Met boodschappencoupons ter waarde van €100 miljoen én met een unieke terugverdienactie, waarin een keukenmachine centraal staat.
De boodschap van Lidl-topman Michel Biero laat niets aan duidelijkheid te wensen over: "met deze twee initiatieven markeren wij ons engagement om de koopkracht van de Fransen te ondersteunen, in lijn met onze positie als beste bondgenoot van de Fransen in de strijd tegen de inflatie."
Na jaren van groei, heeft het marktaandeel van Lidl het afgelopen jaar een lichte daling laten zien, van 7,4% naar 7,1%. Thiago Almeida, het nieuwe hoofd inkoop en marketing bij Lidl Frankrijk, maakt zich niet druk om die daling. In Le Parisien zegt hij "Ik zou het geen pauze willen noemen, maar we waren gewend aan sterke groei en het is waar dat iedereen last heeft van inflatie." Daarom zet de Lidl-veteraan, die al 23 jaar bij het bedrijf werkt, in met een ongekende promotiecampagne die vooral nieuwe klanten naar de bijna 1.700 Lidl-vestigingen moet trekken.
Om te beginnen gooit Lidl zijn keukenmachine in de strijd. "De afgelopen jaren zijn we erin geslaagd om onze keukenmachine te democratiseren," zegt Almeida. Een term waar Lidl niet alleen in Frankrijk graag mee pronkt, denk maar aan de Deluxe (voorheen Delicieux)-feestdagenaanbiedingen in Nederland. "In Frankrijk zijn er meer dan 1,5 miljoen Monsieur Cuisine Smart-keukenmachines verkocht. In december, wanneer mensen zichzelf willen verwennen, hebben we besloten om een volledige terugbetaling aan te bieden op de 100.000 Monsieur Cuisine Smarts die we tussen 4 en 11 december zullen verkopen, op vertoon van de Lidl Plus app."
Dat betekent dat bij aankoop van de keukenmachine, die €360 kost, de klant volgend jaar iedere maand een voucher krijgt van €30. In de praktijk komt het er op neer dat deze klanten één keer per maand gratis bij Lidl kunnen winkelen - het gemiddelde bonbedrag bij Lidl is ongeveer €30. "In termen van vrijgevigheid is dit aanbod gewoon onverslaanbaar," aldus Almeida.
Maar het is nog niet alles. In de tweede week van december stopt Lidl ook een kortingsbon van €5 in alle 10 miljoen folders. Voor klanten die de Lidl Plus app hebben gedownload - en dat zijn er in Frankrijk inmiddels 10 miljoen - komt de coupon ook op de app. Zo wil Lidl de 'eerste keuze' worden voor de Fransen. Nu al komt 60% van de klanten regelmatig terug.
"We willen laten zien hoeveel beter we zijn in prijs," zegt Almeida. De afgelopen jaren nam Lidl al vaker het voortouw met anti-inflatiemaatregelen, toen de Franse overheid daarmee bleef schutteren. In Frankrijk zijn dan ook niet de supermarkten, maar de grote levensmiddelenbedrijven de boef.
Na jaren van groei, heeft het marktaandeel van Lidl het afgelopen jaar een lichte daling laten zien, van 7,4% naar 7,1%. Thiago Almeida, het nieuwe hoofd inkoop en marketing bij Lidl Frankrijk, maakt zich niet druk om die daling. In Le Parisien zegt hij "Ik zou het geen pauze willen noemen, maar we waren gewend aan sterke groei en het is waar dat iedereen last heeft van inflatie." Daarom zet de Lidl-veteraan, die al 23 jaar bij het bedrijf werkt, in met een ongekende promotiecampagne die vooral nieuwe klanten naar de bijna 1.700 Lidl-vestigingen moet trekken.
Om te beginnen gooit Lidl zijn keukenmachine in de strijd. "De afgelopen jaren zijn we erin geslaagd om onze keukenmachine te democratiseren," zegt Almeida. Een term waar Lidl niet alleen in Frankrijk graag mee pronkt, denk maar aan de Deluxe (voorheen Delicieux)-feestdagenaanbiedingen in Nederland. "In Frankrijk zijn er meer dan 1,5 miljoen Monsieur Cuisine Smart-keukenmachines verkocht. In december, wanneer mensen zichzelf willen verwennen, hebben we besloten om een volledige terugbetaling aan te bieden op de 100.000 Monsieur Cuisine Smarts die we tussen 4 en 11 december zullen verkopen, op vertoon van de Lidl Plus app."
Dat betekent dat bij aankoop van de keukenmachine, die €360 kost, de klant volgend jaar iedere maand een voucher krijgt van €30. In de praktijk komt het er op neer dat deze klanten één keer per maand gratis bij Lidl kunnen winkelen - het gemiddelde bonbedrag bij Lidl is ongeveer €30. "In termen van vrijgevigheid is dit aanbod gewoon onverslaanbaar," aldus Almeida.
Maar het is nog niet alles. In de tweede week van december stopt Lidl ook een kortingsbon van €5 in alle 10 miljoen folders. Voor klanten die de Lidl Plus app hebben gedownload - en dat zijn er in Frankrijk inmiddels 10 miljoen - komt de coupon ook op de app. Zo wil Lidl de 'eerste keuze' worden voor de Fransen. Nu al komt 60% van de klanten regelmatig terug.
"We willen laten zien hoeveel beter we zijn in prijs," zegt Almeida. De afgelopen jaren nam Lidl al vaker het voortouw met anti-inflatiemaatregelen, toen de Franse overheid daarmee bleef schutteren. In Frankrijk zijn dan ook niet de supermarkten, maar de grote levensmiddelenbedrijven de boef.