Vorige maand lanceerde de Franse regering het plan voor een 'anti-inflatiemandje'. Een aantal basisboodschappen - minister van Handel en Economie Olivia Grégoire noemde een aantal van 20 producten - zouden vanaf 1 maart door de supermarkten tegen bodemprijzen aangeboden moeten worden om de Fransen te helpen het hoofd te bieden aan de inflatie. Inmiddels is het plan concreter geworden: Grégoire werkt aan een mandje van 50 producten, dat als prijsvergelijkingsbasis voor de supermarkten gebruikt zou kunnen worden. Ze stelt "een collectieve actie, samen, vanaf maart" voor die 3 maanden zou moeten lopen. De supermarktketens mogen zelf besluiten al dan niet aan te haken.
Omdat een wettelijke regeling niet haalbaar is, kan het mandje alleen op vrijwillige basis doorgevoerd worden. Diverse supermarktketens zetten daarom zelf anti-inflatie-campagnes op, waaronder Carrefour.
Deze week maakte supermarktketen Lidl bekend, in overleg met het ministerie, een mandje van 50 producten te gaan aanbieden. "Twintig producten, dat is gewoon te weinig", zei inkooptopman Michel Biero op de Franse zender BFMTV. In zijn mandje van 50 producten komen de dagelijkse producten die het meest algemeen zijn in de Franse voorraadkasten, "maar ook biologische producten." In principe, zei Biero, kan het mandje samengesteld worden uit alle 2.000 producten die Lidl in zijn assortiment voert. Dat zijn al allemaal dagelijkse producten, in tegenstelling tot de 50.000 producten die een gemiddelde Franse supermarkt in de schappen heeft.
Système U, de vierde grote keten in Frankrijk, na E.Leclerc, Carrefour en Intermarché, stelt met onmiddellijke ingang en 'voor onbepaalde tijd' een mandje met 150 producten 'tegen kostprijs' beschikbaar. Het aanbod staat los van de gesprekken met de overheid, waar Système U wel aan blijft deelnemen. Die gesprekken verlopen te traag, zegt topman Dominique Schelcher in Le Parisien. "Wij denken dat er sprake is van een noodsituatie voor de koopkracht en dat 1 maart nog ver weg is". In het mandje van 150 huismerkproducten zitten onder meer meel, pasta, mayonaise, olie, koffie, honing, tonijn, of yoghurt, melk, brood of hamburgers.
"Zodra het project van de regering is afgerond, zullen we 50 producten uit de 150 halen" om tot het anti-inflatiemandje te komen dat gebruikt zal worden om de supermarkten onderling te vergelijken", zei Schelcher.
Omdat een wettelijke regeling niet haalbaar is, kan het mandje alleen op vrijwillige basis doorgevoerd worden. Diverse supermarktketens zetten daarom zelf anti-inflatie-campagnes op, waaronder Carrefour.
Deze week maakte supermarktketen Lidl bekend, in overleg met het ministerie, een mandje van 50 producten te gaan aanbieden. "Twintig producten, dat is gewoon te weinig", zei inkooptopman Michel Biero op de Franse zender BFMTV. In zijn mandje van 50 producten komen de dagelijkse producten die het meest algemeen zijn in de Franse voorraadkasten, "maar ook biologische producten." In principe, zei Biero, kan het mandje samengesteld worden uit alle 2.000 producten die Lidl in zijn assortiment voert. Dat zijn al allemaal dagelijkse producten, in tegenstelling tot de 50.000 producten die een gemiddelde Franse supermarkt in de schappen heeft.
Système U, de vierde grote keten in Frankrijk, na E.Leclerc, Carrefour en Intermarché, stelt met onmiddellijke ingang en 'voor onbepaalde tijd' een mandje met 150 producten 'tegen kostprijs' beschikbaar. Het aanbod staat los van de gesprekken met de overheid, waar Système U wel aan blijft deelnemen. Die gesprekken verlopen te traag, zegt topman Dominique Schelcher in Le Parisien. "Wij denken dat er sprake is van een noodsituatie voor de koopkracht en dat 1 maart nog ver weg is". In het mandje van 150 huismerkproducten zitten onder meer meel, pasta, mayonaise, olie, koffie, honing, tonijn, of yoghurt, melk, brood of hamburgers.
"Zodra het project van de regering is afgerond, zullen we 50 producten uit de 150 halen" om tot het anti-inflatiemandje te komen dat gebruikt zal worden om de supermarkten onderling te vergelijken", zei Schelcher.
Bruno Lemaire, minister van economische zaken, kondigde vandaag trots aan dat er een inflatie-mandje is 'gefinancierd door de supermarkten'.
Ja, dat was er dus al, zoals we hier al wisten.
Wat nieuw is: de prijzen blijven nog wel een tijdje hoog. Ik zei er vorige week op donderdagavond zowel op TV als de radio iets over en begin er meer en meer van overtuigd te raken dat voedsel nog een hele tijd duur blijft.
Bruno Lemaire, minister van economische zaken, kondigde vandaag trots aan dat er een kwartaal lang een anti-inflatiemandje is 'gefinancierd door de supermarkten'. Het klinkt als een schitterende overwinning op het grootkapitaal.
Ja, dat was er dus al, zoals we hier al wisten.
Wat nieuw is: de prijzen blijven nog wel een tijdje hoog. Ik zei er vorige week donderdagavond zowel op TV als de radio iets over en begin er meer en meer van overtuigd te raken dat voedsel nog een hele tijd duur blijft.
Klopt Dick, de supers deden het allang. Maar vooral om met deze 'loss leaders' klanten aan te trekken (die ze vervolgens door de loss leaders van hun concurrent ook weer kwijtraakten).
Mensen met weinig geld, toen al, shopten via de folders alle loss leaders bij elkaar.
Maar de Franse Minister heeft een interessant probleem gecreëerd: wie gaat zich onderscheiden met het beste anti-inflatiemandje? En wie heeft de laagste kostprijs? Over de 'true' kostprijs kan je nog wel even bakkeleien.
Als ik een Franse supermarkt was, dan zou ik graag de vrijheid houden om (bij voorbeeld elke week) te besluiten welke producten ik in 'mijn lokmandje' zou opnemen.
Als ik een Franse klant was, dan zou ik pleiten voor 'echte basisproducten' (zuivel, peulvruchten, rijst, pasta, aardappels, koffie, thee, vruchtensappen, eieren, spullen in blik, verse groente en fruit (eventueel wijn/bier) plus zeep, shampoo, wasmiddel, menstruatieproducten) en/of voor naar keuze te besteden kortingsbonnen (niet iedereen heeft baby's/kinderen en/of huisdieren).
Que Choisir (de Franse consumentenbond?) heeft het mandje met 150 producten van Système U geanalyseerd. Er zittten geen 150 maar 155 producten in (groente, vlees, k&kl; maaltijden, ontbijtgranen, wat voor de huisdieren (hondenbrokken, kattenbakvulling, geen kattenbrokken), hygiene producten (oa ovenreiniger, haargel), baby verzorgingsproducten).
Van de 155 producten zijn 138 voedingsmiddelen waaronder onder andere 8 alcoholische dranken (whisky, wodka, rum, pastis, bier, geen wijn!?). Voor de kinderen vruchtensappen en frisdranken. Allen met een nutriscore C, D of E dat kan worden vergezeld met pinda,s, chips, koekjes, snoep en chocola.
39% van de producten heeft een nutriscore D of E. Verse groenten en fruit zitten niet in het pakket omdat daar geen centrale prijs voor is te bepalen omdat deze lokaal worden ingekocht.
Er zijn vooral huismerkartikelen gekozen die een grote omloopsnelheid hebben.
Système U Un panier anti-inflation un peu léger