Tijdens de corona-pandemie deden de speciaalzaken zoals bakker, slager en groenteman goede zaken en stegen hun omzetten nog harder dan die van de supermarkten. Maar nu de inflatie hoog blijft, kiezen klanten weer eieren voor hun geld en raken de speciaalzaken hun klanten kwijt.
Langzaam maar zeker daalt de inflatie. Het CBS kon voor de tweede maand op rij een daling melden: in juli waren de consumentenprijzen nog 4,6% hoger dan een jaar geleden. In juni was het nog 5,7%, in mei 6,1%.

Voedsel blijft duur
De daling van de inflatie is vooral het gevolg van de dalende energieprijzen. Gas en elektriciteit zijn nu 21,6% goedkoper dan een jaar geleden. Maar de inflatie van voeding, dranken en tabak blijft met 11,6% hoog. Dit betekent dat de dagelijkse boodschappen in twee jaar tijd met bijna een kwart in prijs zijn gestegen, schrijft de Volkskrant.

En dat heeft gevolgen voor hoe we onze boodschappen doen.

Voedselspeciaalzaken, zoals de bakker, slager, visboer en groenteman, zien hun klanten weglopen en voor goedkopere alternatieven kiezen: de supermarkten en discounters. Daar schiet de omzet met 12% omhoog in vergelijking met vorig jaar. De speciaalzaken verkochten juist 6,9% minder dan vorig jaar, al steeg ook hun omzet licht. Maar hun 1,4% stijging houdt geen pas met de inflatie en laat zien dat er veel minder kilo's langs hun kassa zijn gegaan.

Van wederopstanding naar huismerken
Tijdens de lockdowns van de coronacrisis kenden de speciaalzaken een ongekende opleving. Ze wonnen zelfs marktaandeel terug op de supermarkten dat in decennia daarvoor verloren was gegaan. Gezonder, lekkerder en bijzonderder omdat we toch allemaal thuis moesten blijven en tijd aan ons eten konden besteden, droegen bij aan de wederopstanding van de speciaalzaak. Nu de inflatie al twee jaar huishoudt, kiezen consumenten weer eieren voor hun geld. Ze halen hun boodschappen weer waar die het goedkoopst zijn.

'Creatief inkopen doen', noemt Nu.nl dat. "Ze kiezen vaker voor huismerken en kopen hun producten bij discounters of andere prijsvechters." De komende maanden zullen de prijzen op een stabiel hoog niveau blijven, voorspelt Eric Harmsen van onderzoeksbureau GfK. Volgens hem kiezen consumenten vooral voor huismerken. "De omzet van deze producten ligt voor het eerst hoger dan die van A-merken." En, hoe jammer ook, de meeste speciaalzaken hebben nu eenmaal geen huismerken.