Versspeciaalzaken doen het prima dankzij de coronacrisis. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat zij een hogere omzetstijging laten zien dan supermarkten, schrijft de NOS.
GfK beoordeelde de verkoopcijfers over de 13 weken tussen 23 maart en 28 juni van dit jaar. De groenteboer toont de meest gunstige cijfers – hij zag zijn omzet de afgelopen maanden met 40% groeien. De slager volgt daar vlak achter met 36% meer omzet. Het supermarktkanaal bleef steken op een groei van 17%.
Het is voor het eerst sinds 30 jaar dat de versspeciaalzaken marktaandeel terugwinnen van de steeds verder oprukkende supermarkten. Na een steevaste afkalving van de marktaandeel, groeide dit voorjaar het marktaandeel van de groenteboer van 3,9% naar 4,7%. Dat van de slager steeg van 10,2% naar 11,6% en ook het marktaandeel van de bakkers klom met 1,4% naar 16,4%.
De groei van de speciaalzaken is geen resultaat van sterk ondernemerschap maar van de omstandigheden. Door de lockdown moesten horeca- en cateringlokaties sluiten en waren er geen lunchwandelingen van kantoorpersoneel meer.
Consumenten gingen thuis koken en kozen regelmatig voor een ‘genietmomentje’ in eigen huis. Dat resulteerde in de verkoop van wat luxere producten die wat meer mochten kosten. Ook de verschillende ‘support your locals’-initiatieven spelen een rol in de toegenomen populariteit van de speciaalzaak.
NOS - Het gaat goed met de bakker, groenteboer en slager: 'Alles hier is lekker'
GfK beoordeelde de verkoopcijfers over de 13 weken tussen 23 maart en 28 juni van dit jaar. De groenteboer toont de meest gunstige cijfers – hij zag zijn omzet de afgelopen maanden met 40% groeien. De slager volgt daar vlak achter met 36% meer omzet. Het supermarktkanaal bleef steken op een groei van 17%.
Het is voor het eerst sinds 30 jaar dat de versspeciaalzaken marktaandeel terugwinnen van de steeds verder oprukkende supermarkten. Na een steevaste afkalving van de marktaandeel, groeide dit voorjaar het marktaandeel van de groenteboer van 3,9% naar 4,7%. Dat van de slager steeg van 10,2% naar 11,6% en ook het marktaandeel van de bakkers klom met 1,4% naar 16,4%.
De groei van de speciaalzaken is geen resultaat van sterk ondernemerschap maar van de omstandigheden. Door de lockdown moesten horeca- en cateringlokaties sluiten en waren er geen lunchwandelingen van kantoorpersoneel meer.
Consumenten gingen thuis koken en kozen regelmatig voor een ‘genietmomentje’ in eigen huis. Dat resulteerde in de verkoop van wat luxere producten die wat meer mochten kosten. Ook de verschillende ‘support your locals’-initiatieven spelen een rol in de toegenomen populariteit van de speciaalzaak.
En de vitamineboeren van deze wereld hebben dit jaar een omzetstijging van 80% te pakken. Zonder het Wuhanvirus.
Heel fijn voor deze speciaalzaken. Echter, als we straks de rekeningen gepresenteerd krijgen van het circus Corona, en de tering naar de nering gezet wordt, moet ik nog maar zien of die verhoogde omzetten beklijven.