Een 'lage' Nutri-Score zet levensmiddelenfabrikanten er toe aan hun producten daadwerkelijk te verbeteren. Dat constateert de Franse consumentenorganisatie Que Choisir. En dus moet de Franse regering aan de bak om het voedselkeuzelogo in heel Frankrijk, maar ook Europa, verplicht te laten invoeren.
De Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir onderzocht het effect van 8 jaar Nutri-Score. Zolang staat het etiket met de 5 letters en kleurtjes al op producten in de Franse supermarkten. Niet op alle producten, want het logo is niet verplicht. Op zo'n 40% van alle producten in de supermarkten staat het (nog) niet.

Maar in die 8 jaar is volgens Que Choisir even checken van het logo voor gezondheidsbewuste consumenten een reflex geworden. "Vanaf B koop ik niets meer", zegt een consument op franceinfo.

Que Choisir nam 7 productfamilies onder de loep. Eerst drie categorieën waar de Nutri-Score al ingeburgerd is: mueslirepen (op 43% staat een Nutri-Score), brood en beschuiten (61%) en ontbijtgranen (97%). In slechts 7 jaar tijd blijkt het aandeel A en B scores op mueslirepen verdubbeld te zijn (van 25% naar 49%), op ontbijtgranen vervijfvoudigd (van 8% naar 38%) en op brood en beschuiten van 40% naar 62% gestegen te zijn. Fabrikanten zijn ermee aan de slag gegaan, zegt Olivier Andrault, hoofd van de voedselcampagne van Que Choisir, want de Nutri-Score "is een krachtige stimulans om druk uit te oefenen, de kwaliteit te verbeteren en het vet-, zout- en suikergehalte te verminderen." Dat komt de volksgezondheid ten goede, reden voor consumentenorganisaties van foodwatch tot BEUC om de Nutri-Score te steunen.

Dat het ontbreken van de Nutri-Score ook effect heeft, in de vorm van geen verbetering, blijkt uit het onderzoek naar de 4 andere onderzochte levensmiddelencategorieën, waar de Nutri-Score nauwelijks op weergegeven is: koekjes en gebak (17%), chocoladerepen en snacks (17%), kruidensauzen (10%) en ijs en sorbets (minder dan 1%). In deze categorieën zijn sinds 2015 geen grote verbeteringen op het gebied van voedingswaarde bereikt. Op de meerderheid van het ijs en sorbets (52%), driekwart van de sauzen en 90% van de rubrieken chocoladerepen en snacks of koekjes en gebak prijkt een Nutri-Score D of E.

Niet alle fabrikanten doen dus vanzelf mee, betreurt Alain Bazot, de baas van Que Choisir.

Hij pleit daarom voor een verplichte invoering van de Nutri-Score op alle levensmiddelen in Frankrijk, én Europa. Dat moet de Franse overheid voor elkaar kunnen krijgen, denkt Bazot, ondanks de hevige 'Italiaanse lobby'. Waar hij dat op baseert? "Wij zijn erin geslaagd om de herkomst van vlees en melk te laten weergeven, terwijl Europa dat niet wilde".

Nederlandse voedingsexperts zijn tegen de NutriScore omdat ze liever de Schijf van Vijf adviseren. Maar daar is de NutriScore niet voor; het label wil minder gewenst eten gewoon een beetje minder slecht maken omdat we er zo dol op zijn.