Wijting is door het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) uitgeroepen tot 'Vis van het Jaar 2019'. De relatief goedkope wijting is daarmee de opvolger van de relatief dure zeeduivel van vorig jaar.

Erg populair is de zachte vis nog niet bij onze zuiderburen, ondanks dat wijting al 2 keer eerder vis van het jaar is geweest. Slechts 5% van de Belgische gezinnen kocht in 2018 wijting, aldus VLAM. Ook in Nederland is de vis nog een ondergeschoven kindje, al is het directe familielid van de kabeljauw tegenwoordig wel te vinden in het supermarktschap. Gevlinderd en gefrituurd heet een wijting een lekkerbekje. In de Franse keuken is de delicate vis een klassieker en ook in Engeland is wijting wel populair.

VLAM gaat de zilverkleurige vis promoten met onder andere receptenfolders en promotiecampagnes. Mediapartners moeten de vis onder de aandacht brengen bij de consument. Een horeca-wedstrijd voor 'Viskok van het Jaar 2020' moet koks uitdagen wijting op hun menukaart te zetten. Wijting proberen? De vis is op dit moment nog in het seizoen. Afgelopen zaterdag lag de vis voor €2,50 per kilo op de markt.
Vlam - Vis van het Jaar 2019 : wijting - VLAM
Reageer
  • Deel
Druk af