2009 was het jaar waarin de crisis weer overwoei zonder over te waaien, maar het publiek toch weer is gaan denken dat het allemaal 'business as usual' is . Waarin Ik Kies Bewust niet alleen op ongezonde producten, maar nu ook op appels en groenten moest worden geplakt zodat een ijstaart, appel en komkommer voortaan even gezond zijn. Waarin geiten werden geruimd omdat het scheef gelopen onderwerp ook in de media uit de hand liep. Waarin het Convenant Overgewicht mislukt blijkt, maar toch ook weer niet al weet niemand waarom niet. En van nog veel meer dingen waar je om zou moeten schateren als het niet zo verdrietig was. Eind van dit nieuwe jaar zullen we net zo moeten schateren om 'duurzaamheid'.

'Duurzaam' wordt het marketingwoord van het jaar 2010. Er zijn serieuze lieden onder de mensen die het propageren, maar het gros is niet te vertrouwen. Waarom zou je bijvoorbeeld vis die al duurzaam was tot 'duurzaam' verheffen en dan roepen dat je weer enorme voortgang hebt geboekt. Dat is doodordinaire commerciele flauwekul. Zeker als je daar organisaties voor nodig hebt die er weer zo broodnodig van moeten leven.

Laten we in 2010 wijs en bescheiden blijven. Duurzaamheid is je gezonde verstand gebruiken. Niet verspillen wat niet verspild hoeft te worden en daar een sport van maken. Voor bedrijven betekent het dat ze doodgewoon moeten uitleggen wat ze doen in plaats van te zeggen dat ze zo 'duurzaam' zijn. Als ze dat goed doen, wordt het snel beter en hoeven er geen hoog abstracte en daarom zinloze klimaattoppen meer te worden gehouden. Want eigenlijk is het heel simpel: als je vertelt wat je doet en je blijkt te liegen of je blijkt ons gezonde verstand aan je laars te lappen, dan is het als bedrijf gauw met je gebeurd. Maar vertel je wat je doet, waarom en hoe precies en nog op een leuke manier ook, dan horen we nog eens wat en gaan we het nog willen ook. Om de echte redenen waarom we het moeten willen.

Op voorspraak van Nick Trachet roept foodlog.nl greenwashing uit tot het foodlog-woord van 2010. Groenwassen is het neppen van echte duurzaamheid om louter financieel gewin en om jou beter te laten slapen. Natuurlijk moet een duurzame wereld geld verdienen, alleen niet ten koste van duurzaamheid. Echt duurzame bedrijven lullen er niet over, maar zijn bescheiden. Ze vertellen gewoon wat ze doen en wat ze beter proberen te doen. Die andere doen gewoon wat ze altijd al deden, alleen wassen ze het nu eerst even groen. Dan kun je weer rustig slapen, want we geloven nou eenmaal graag dat alles kan blijven zoals het is

De redactie wenst de lezers van foodlog.nl een wijs en waakzaam jaar!
Dit artikel afdrukken