![image](/images/uploads/kenya.jpg)
Na Peter Singer en The Economist wordt nu ook de rest van de wereld langzaam wakker.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word betalend lid. Dat kost je maar €7,- per maand. Dan lees je alle content van Foodlog onbeperkt en advertentievrij en krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events.
Word lid!Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Ik zag ze al voor me: rode, groene en oranje stippen per soort duurzaam, biologisch en fair. En dat allemaal voor de consument die tegenwoordig steeds bewuster koopt en bereid is bij te dragen aan het goede doel (sic!).
En inderdaad 'sick', want het is misselijk makend hoe het associatie-vermogen van consumenten wordt misbruikt.
Ik denk dat de term 'duurzaam;' niet duurzaam is. Door slaafvrije Afrikaanse vruchten te kopen draag je meer bij aan een betere wereld dan door in je hybride-auto langs de boerderij te rijden voor een half dozijn eieren.
Het uitzoeken van dis soort zaken zou een taak van de supermarkt moeten zijn, niet van de consument. Dat scheelt labels plakken en verwarring.
Verhelderend. Het laat weer zien dat het altijd verstandig is even dieper te kijken.
Toch deze vraag: is bekend hoeveel 'low mileage' food er überhaupt in de schappen ligt?
Gokje: low mileage is niche eten. Dat 'echte' product van vroeger. Die vergeten groenten, de betere boter etc. Als dat zo is, durf ik te wedden dat die er blijft gewoon moet blijven liggen omdat er groeiende vraag naar is.
Low mileage en local hebben niets met elkaar te maken. Behalve dan dat een onzin-argument is gebruikt om net te doen of local producten vanuit vervoersoptiek duurzaam zijn. Ze zijn duurzaam omdat ze het lokale boerenfamiliebedrijf in stand helpen houden (helaas is zelfs dat niet waar, want ze worden door de supermarkten uitgeknepen).
'Duurzaam', 'biologisch', 'lokaal', 'echt', 'vergeten'. Het publiek denkt dat al die woorden elkaar impliceren. Marketeers - juist die uit de 'linkse' hoek - maken er graag gebruik van.
Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen waarom de bananen van Max Havelaar (= fair trade) tegenwoordig ook biologisch moeten zijn? Is de koffie dat ook dan?