Het
International Institute for Environment and Development (IIED) trekt aan bel over de voedselkilometers. Politici en consumenten in met name het Verenigd Koninkrijk streven naar beperking hiervan om de CO2-uitstoot terug te dringen. Dichtbij huis produceren is dus het doel en zo min mogelijk importeren. Maar, zo zegt Bill Vorley van het instituut op
SciDev.Net , meer dan een miljoen Afrikaanse fruittelers zijn voor hun bestaan afhankelijk van export naar het Verenigd Koninkrijk. "De Afrikanen hebben het minst gedaan om de klimaatverandering te veroorzaken. Ze moeten dan niet ook nog eens de prijs te betalen om het op te lossen. En de voedselkilometers die de consumenten in hun auto's afleggen dragen bovendien veel meer bij aan de CO2-uitstoot." Een andere medewerker van het instituut vindt dat voedselkilometers moeten worden afgewogen tegen de totale uitstoot. En dan blijken ze maar een minimale bijdrage te leveren. "Stop eerst maar eens met vakantievluchten en andere energieverspilling voordat je hardwerkende Afrikaanse boeren gaat belasten."
Hoogleraar David Wasawo van de University van Nairobi voegt daaraan toe dat er "onderzoek naar de gevolgen van de klimaatsverandering op het Afrikaans milieu moet verricht worden, niet naar de gevolgen van Afrika op de klimaatsverandering."
Na
Peter Singer en The Economist wordt nu ook de rest van de wereld langzaam wakker.
Ik zag ze al voor me: rode, groene en oranje stippen per soort duurzaam, biologisch en fair. En dat allemaal voor de consument die tegenwoordig steeds bewuster koopt en bereid is bij te dragen aan het goede doel (sic!).
En inderdaad 'sick', want het is misselijk makend hoe het associatie-vermogen van consumenten wordt misbruikt.