Een aantal NGO's en instituten hebben om de effecten daarvan tegen te gaan het Cerrado Manifesto opgesteld. In het manifest spreken onder meer het WWF en Greenpeace marktpartijen uit de agrarische en voedingssector aan: "Een collectieve, sectoroverschrijdende inspanning zal voedselproductie mogelijk blijven maken naast de ontwikkeling van een gediversifieerde lokale economie die recht en inkomen voor de bevolking garandeert én voldoende bescherming biedt aan de waardevolle natuurlijke ecosystemen van de Cerrado".
De eerste 23 voedingsmiddelenbedrijven zijn nu over de streep. In een brief bevestigen de bedrijven "het cruciale belang van de Cerrado te erkennen voor zijn rol in de beperking van de klimaatverandering, als thuishaven van biodiversiteit, als bron van vele zoetwatersystemen in Brazilië en, daarnaast, als productieregio voor de agrarische grondstoffen die in onze producten worden gebruikt."
De ondertekenaars benadrukken het belang van betere regelgeving voor en toezicht op natuurbescherming. Dat eerste is van belang omdat de huidige ontbossingspraktijk grotendeels binnen de bestaande wettelijke kaders plaatsvindt. Het stoppen van ontbossing kunnen de ondertekenaars dan ook niet alleen. "Dit is een belangrijke stap op weg naar het ontwikkelen van duurzame inkoopstrategieën in samenwerking met lokale en internationale stakeholders", zegt Jan Ernst de Groot van Ahold Delhaize. Om verdere stappen te maken zoeken de marktgerichte bedrijven de samenwerking met andere ketenpartijen, beleidsmakers, overheden, investeerders en - niet te vergeten - civil society: burgers die als consument met hun aankoopgedrag stemmen.
De brief is ondertekend door Ahold Delhaize, Ajinomoto, Carrefour, Colgate-Palmolive, the Co-operative Group, ICA Gruppen, IKEA Food Services, Sainsbury's, Kellogg's, Lidl UK, L'Oréal, Mars, McDonald's, Metro, Marks & Spencer, Nando's, Nestlé, Nutreco, NorgesGruppen, Tesco, Unilever, Waitrose en Walmart.
Of dit de Cerrado beschermt of gereguleerd ontgint, is een vraag waar nu weer nieuwe maatschappelijke groeperingen op zullen moeten letten.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
de intentie is er! Dat is een heel belangrijk begin. Laten we nu als publieke opinie dit toejuichen en onze leveranciers aanmoedigen.
Cerrado gereguleerd ontgint! Zouden de NGO's wel weten hoe de Cerrado vruchtbaar wordt gemaakt?
Agro-technisch gezien heeft de beste kans van slagen het gebruik van "intensieve agroforestry": gebruik van bomen op akkers en elders om kunstmestgebruik zo effectief mogelijk te maken (voorkomen van erosie- en uitspoelingsverliezen) en de risico's van kunstmestgebruik tot een minimum te beperken.
Mooie woorden en nu de daden.
Goed zo!