De Cerrado is een tropisch savannegebied in Brazilië met een bijzonder rijke biodiversiteit. Die staat onder druk omdat er in de regio op grote schaal ontbossing plaatsvindt om de grond voor landbouw, zoals sojateelt en veehouderij, aan de natuur te onttrekken.

Een aantal NGO's en instituten hebben om de effecten daarvan tegen te gaan het Cerrado Manifesto opgesteld. In het manifest spreken onder meer het WWF en Greenpeace marktpartijen uit de agrarische en voedingssector aan: "Een collectieve, sectoroverschrijdende inspanning zal voedselproductie mogelijk blijven maken naast de ontwikkeling van een gediversifieerde lokale economie die recht en inkomen voor de bevolking garandeert én voldoende bescherming biedt aan de waardevolle natuurlijke ecosystemen van de Cerrado".

De eerste 23 voedingsmiddelenbedrijven zijn nu over de streep. In een brief bevestigen de bedrijven "het cruciale belang van de Cerrado te erkennen voor zijn rol in de beperking van de klimaatverandering, als thuishaven van biodiversiteit, als bron van vele zoetwatersystemen in Brazilië en, daarnaast, als productieregio voor de agrarische grondstoffen die in onze producten worden gebruikt."

De ondertekenaars benadrukken het belang van betere regelgeving voor en toezicht op natuurbescherming. Dat eerste is van belang omdat de huidige ontbossingspraktijk grotendeels binnen de bestaande wettelijke kaders plaatsvindt. Het stoppen van ontbossing kunnen de ondertekenaars dan ook niet alleen. "Dit is een belangrijke stap op weg naar het ontwikkelen van duurzame inkoopstrategieën in samenwerking met lokale en internationale stakeholders", zegt Jan Ernst de Groot van Ahold Delhaize. Om verdere stappen te maken zoeken de marktgerichte bedrijven de samenwerking met andere ketenpartijen, beleidsmakers, overheden, investeerders en - niet te vergeten - civil society: burgers die als consument met hun aankoopgedrag stemmen.

De brief is ondertekend door Ahold Delhaize, Ajinomoto, Carrefour, Colgate-Palmolive, the Co-operative Group, ICA Gruppen, IKEA Food Services, Sainsbury's, Kellogg's, Lidl UK, L'Oréal, Mars, McDonald's, Metro, Marks & Spencer, Nando's, Nestlé, Nutreco, NorgesGruppen, Tesco, Unilever, Waitrose en Walmart.

Harmen Riphagen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Of dit de Cerrado beschermt of gereguleerd ontgint, is een vraag waar nu weer nieuwe maatschappelijke groeperingen op zullen moeten letten.
Dit artikel afdrukken