Consumenten worden met Vinkjes, Vislijsten en keurmerken als MSC geholpen om gedachteloos hun 'verantwoorde' keuze te kunnen maken. Of hun keuze daarmee uiteindelijk leidt tot een verantwoordelijk gedragspatroon is echter de vraag. Het gaat er immers niet zozeer om wat iemand koopt, maar vooral om het hoeveel en hoe vaak. Consumptie- en leefstijlpatroon zijn van doorslaggevend belang.

Het Nederlands Visbureau lanceerde gistermiddag een campagne waarin de bakens verzet worden. "Met de campagne willen we de consument op weg helpen zelf een bewuste keuze te maken”, aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau.

Onderstaand het persbericht waarmee de nieuwe bewustmakingscampagne, die van een verantwoorde naar een verantwoordelijke keuze moet leiden, gisteren werd geïntroduceerd bij de pers:

Om het bewustzijn en kennis van de consument over verantwoorde vis te vergroten gaat deze maand de voorlichtingscampagne ‘Vis ’t uit’ van start. Met deze campagne biedt het Nederlands Visbureau consumenten achtergrondinformatie over de visserij, kweek en verwerking van vis, schaal- en schelpdieren.

De campagne bestaat uit het magazine ‘Vis ’t uit’, advertenties in publieksbladen, online informatie en filmpjes op visrecepten.nl, internetbanners, activiteiten op Facebook en Twitter en een roadshow. Het magazine is gratis verkrijgbaar bij alle visverkooppunten in Nederland en wordt met een aantal damesbladen meegestuurd en uitgedeeld tijdens de roadshow. De roadshow staat in 2013 op een aantal visserijdagen en culinaire evenementen, waar het verhaal over verantwoorde vis via een audio/video tour wordt verteld. Agnes Leewis: “We stimuleren de consument met deze middelen verder zelf ‘uit te vissen’ hoe het nu eigenlijk zit met de duurzaamheid van vis, om daarmee een hoger bewustzijn rondom verantwoorde vis te creëren.”

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


“De consument vindt duurzaamheid wel belangrijk, maar niet veel mensen zijn op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van duurzame vis. Daardoor weet men vaak niet welke vis hij moet kiezen. Met de campagne willen we de consument op weg helpen zelf een bewuste keuze te maken”, aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau. Leewis: “Ook heersen er veel misverstanden over vis. Zo denken veel consumenten bijvoorbeeld dat vissermannen een aanslag plegen op de zeeën, terwijl het juist door het naleven van strenge regels met veel visbestanden heel goed gaat.” Naast informatie over vangsttechnieken, bestandsbeheer en seizoenen is er aandacht voor kweekvis, keurmerken en natuurlijk de bereiding van vis.

Het bewustzijn rondom duurzame vis bij de Nederlandse consument neemt toe. Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat vis op een verantwoorde manier wordt gevangen of gekweekt. Slechts één op de tien Nederlanders houdt zich niet met dit onderwerp bezig, zo blijkt uit een door GfK uitgevoerd onderzoek voor het Nederlands Visbureau.


Fotocredits: Nederlands Visbureau
Dit artikel afdrukken