Vanaf vandaag kunnen consumenten stemmen welk voedselproduct het 'Gouden Windei' 2017 verdient. Voedselwaakhond foodwatch nomineert de volgende 7 producten voor uitverkiezing tot meest misleidende 'marketingleugen': Aldi Kalfsleverworst, Jumbo Goudeerlijk boerenmaïs, AH Muesli vezelrijk, Lidl Volkoren scharreleierkoeken, Conimex Ketjap manis goud van Unilever, Innocent superjuice van Coca-Cola en Aldi Mama nature citroenconcentraat. Volgens foodwatch zijn er weer 'sterke' kandidaten bij: "zo bevat de kalfsleverworst geheel geen kalfslever, de volkoren eierenkoeken slechts 6% volkorenmeel, de ‘premium quality’ ketjap is 70% suiker en het citroenconcentraat is in werkelijkheid een citroenverdunning met 80% water." De stemming is vanaf vandaag open, de winnaar wordt half december bekend gemaakt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het flesje kost 2,19 (AH). Dus voor die 75% (222 gram) suiker betaal je dan 1,66. Een kilo suiker kost iets minder dan een euro.
Herstel. Geen 70 procent suiker in Conimex Zoete Dikke Ketjap, maar bijna 75 procent.
Maar Conimex misleidde helemaal niet met nieuwe zoete ketjap. Het gebeurt vaker dat waakhonden het begrip misleiden gebruiken met een ander doel dan bedriegers ontmaskeren.
Voorbeeld. Wakker Dier deed het een paar jaar geleden voorkomen alsdat in sommige snacks, zonder dat we het weten, paardenvlees wordt verwerkt. Maar dat ingrediënt stond en staat klip en klaar op de verpakking.
Foodwatch valt over suiker.
Vroeg in het voorjaar schreef ik in een aantal kranten over nieuwe ketjap van Conimex. Het is, schreef ik, suikerstroop voor over pannenkoeken, maar dan met een smaakje er bij. Hoe wist ik dat?
Niks misleiding, het staat helder en duidelijk op het etiket, 70 procent suiker.
Het komt mijn huishouden niet in, maar als Foodwatch dit als misleiding ziet worden we wel als debiel, analfabeet of leesblinde zombies beschouwd.
Drie van de 7 genomineerden haalden als de hazen bakzeil, aldus de NOS. De 'Muesli vezelrijk' van Albert Heijn, 'Superjuice Framboos & kers' van Innocent en Ketjap Manis Gold van Conimex krijgen andere namen.
"De drie producten van de Albert Heijn, Innocent en Unilever doen nog wel mee voor het Gouden Windei, omdat ze volgens Foodwatch dit jaar "genoeg consumenten hebben misleid", aldus de NOS.
Maar in kalfsleverworst zit toch nooit kalfslever? Ik meen dat we er op Foodlog al wel over gelachen hebben.