Binnenkort kun je op de verpakking van Unilever-producten zien hoeveel broeikasgas is vrijgekomen bij de productie en transport van het product. Dat meldt het Belgische retailblad Gondola. De CO2-labels moeten leveranciers en consumenten bewust maken van hoe klimaat(on)vriendelijk deze producten zijn.
Alle 70.000 verschillende Unilever-producten krijgen een eigen CO2-label. Dat is een van de maatregelen die het bedrijf maandag aankondigde in het kader van duurzaamheid.
Door transparant te zijn over de CO2-uitstoot wil Unilever zijn leveranciers aansporen om milieuvriendelijker te werken. Leveranciers en transporteurs zijn verantwoordelijk voor 30% van de totale CO2-uitstoot van Unilever, die zo'n 100 miljoen ton per jaar bedraagt. Het verwarmen en van stroom voorzien van de eigen fabrieken resulteert in circa 3 miljoen ton CO2-uitstoot. De overige 65% wordt geproduceerd door het gebruik van Unileverproducten. Denk bijvoorbeeld aan de broeikasgasuitstoot van het koken van water voor een kopje Lipton-thee.
Daarnaast zet Unilever zich in voor een ontbossingsvrije toeleveringsketen, regeneratieve landbouw en water-rentmeesterschap. Bovendien zullen de merken van Unilever gezamenlijk €1 miljard investeren in een Climate & Nature Fund om “de gezondheid van de planeet te beschermen en verbeteren”. In 2039 wil Unilever zijn emissies tot nul gereduceerd hebben.
Gondola - Unilever rust al zijn producten uit met CO2-label
Alle 70.000 verschillende Unilever-producten krijgen een eigen CO2-label. Dat is een van de maatregelen die het bedrijf maandag aankondigde in het kader van duurzaamheid.
Door transparant te zijn over de CO2-uitstoot wil Unilever zijn leveranciers aansporen om milieuvriendelijker te werken. Leveranciers en transporteurs zijn verantwoordelijk voor 30% van de totale CO2-uitstoot van Unilever, die zo'n 100 miljoen ton per jaar bedraagt. Het verwarmen en van stroom voorzien van de eigen fabrieken resulteert in circa 3 miljoen ton CO2-uitstoot. De overige 65% wordt geproduceerd door het gebruik van Unileverproducten. Denk bijvoorbeeld aan de broeikasgasuitstoot van het koken van water voor een kopje Lipton-thee.
Daarnaast zet Unilever zich in voor een ontbossingsvrije toeleveringsketen, regeneratieve landbouw en water-rentmeesterschap. Bovendien zullen de merken van Unilever gezamenlijk €1 miljard investeren in een Climate & Nature Fund om “de gezondheid van de planeet te beschermen en verbeteren”. In 2039 wil Unilever zijn emissies tot nul gereduceerd hebben.
Je kunt ook de merken van de grote 'voedsel' producenten links laten liggen, scheelt nu al veel CO2
In 2039 weet niemand meer dat ze deze woorden in 2020 hadden uitgesproken. Veel beloven en weinig geven doet de mens in vrede leven :-) En 2039 ook, hoe kom je er op.
Altijd lovenswaardig, die groene ambities van Unilever, maar ik ben toch benieuwd hoe ze dit gaan realiseren: "Unilever will achieve Net Zero emissions from all our products by 2039." Naar eigen zeggen doen ze dat zo: "To achieve this goal 11 years ahead of the 2050 Paris Agreement deadline, we must work jointly with our partners across our value chain, to collectively drive lower levels of greenhouse gas emissions. We will, therefore, prioritise building partnerships with our suppliers who have set and committed to their own science-based targets." Ben benieuwd wat er gebeurt als ze b.v. hun palmolieleveranciers dwingen om de olie volledig emissievrij aan te leveren. #hoedan?