Takeaway.com, het moederbedrijf van bezorgdienst Thuisbezorgd.nl, wint de slag om het marktleiderschap in de Duitse maaltijdbezorgmarkt. Voor €930 miljoen neemt Takeaway.com de Duitse activiteiten van concurrent Delivery Hero over: bestelsites Lieferheld en Pizza.de en bezorgdienst (in Nederland inmiddels verdwenen) foodora. Delivery Hero krijgt daarvoor een belang van zo'n 18% in Takeaway.com.

De twee maaltijdbezorgers waren al jaren verwikkeld in een verwoede strijd om het Duitse marktleiderschap. Dat kostte vele tientallen miljoenen aan marketingkosten. Zo investeerde Takeaway het afgelopen jaar in totaal €116 miljoen, waarvan €70 miljoen op ging aan marketing in Duitsland.

Hoewel Delivery Hero 3 tot 4 keer zo groot is als Takeaway, verloor het bedrijf op zijn grootste markt al sinds 2014 terrein op Takeaway, schrijft het FD. Toch mag het best opmerkelijk heten dat Delivery Hero nu juist in Duitsland een stap terug doet en zich op groeimarkten buiten Duitsland gaat richten. Beleggers reageerden enthousiast, de koers van Takeaway steeg vandaag met ruim 30%. Het wegvallen van de miljoenen aan marketingkosten en de bijkomende schaalvergroting kan Takeaway.com uit de rode cijfers tillen: de eerste helft van dit jaar maakte het bedrijf nog een verlies van €14,7 miljoen.
Het Financieele Dagblad - Thuisbezorgd verslaat zijn grote Duitse broer in kostbare strijd
  • Deel
Druk af