Twintig miljard euro zullen de Belgen dit jaar uitgeven aan eten-buiten-de-deur, volgens De Morgen, 3,8% meer dan vorig jaar. Dat berekende in elk geval Foodservice Alliance, het grootste onafhankelijke netwerk voor horeca en catering in België. Niet alle horeca bloeit. De catering verliest terrein en de klassieke bistro’s, brasserieën en tavernes staan onder druk. Vooral zaken die aan ‘beleving’ doen en concepten waar het gemakkelijk en snel eten is, doen het goed.

Dat zullen niet vaak de gelegenheden zijn die zich mogen tooien met een of meer sterren van Michelin. En juist die kregen een sterrenregen over zich uitgestort. België verliest weliswaar een driesterrenrestaurant van de drie maar dat kwam doordat eentje, De Karmeliet in Brugge, zijn deuren sloot. Als pleister op de wonde komen er dit jaar 3 nieuwe restaurants bij met 2 sterren en maar liefst 14 nieuwe met 1 ster. Opvallend is de stijging van het aantal Bib gourmands, restaurants waar de gast uitstekend eten krijgt voor een redelijke prijs, met 24 tot 181.

Overvloed wekt onbehagen. In De Standaard moppert culinair recensent Bruno Vanspauwen dat oude glorie nog steeds op sterren kan rekenen, hoewel deze “instituten” op hun retour zijn. Vanspauwen wijt het aan de dominante positie van Michelin op de restaurantgidsenmarkt, aan de veranderende gastronomische cultuur en op het businessmodel van Michelin: veel sterren toekennen doet de verkoop van de gids stijgen.

Voor wij ons te zeer vermaken om de malheur der Belgen: op 11 december vallen de sterren in Nederland.
Dit artikel afdrukken