Aspergebitterballen, oranje paprika ijs, de smeuïge gerookte paling? Of wordt het Levainbrood, knoflookpuree of de Olmenhorst appeltaart? Valt u voor de biologische pasta, de boerenkaas uit Friesland of het Lakenvelder jong rundvlees? Waar loopt het water u van in de mond van in de mond?
Op de site van syntens.nl kunt u stemmen op het lekkerste product van Nederland. Dat kan tot één dag voor de finale op 22 november.
De oranje paprika heeft een overheerlijke zoete smaak. En het is een kleurrijk, natuurlijk product dat ook vol vitamines zit. Kweker Annette Hermans-Walter en meester ijsbereider Theo Clevers willen laten zien dat zij op meesterlijk niveau ijs van de lekkerste producten kunnen bereiden die uitermate geschikt zullen zijn in een amuse of spoom. Het bijzondere van de aspergebitterbal van John Korsten en John Teeuwen is de combinatie van een traditioneel oer-Hollands product met een regionaal seizoensproduct. Door de ambachtelijke bereiding met verse asperges uit Peel en Maas is de aspergebitterbal uniek en vol van smaak.
Smeuïge paling en verse knoflook
Mieke en John van Dooren kweken de paling op een duurzame manier en roken de paling op ambachtelijke wijze. Het duo heeft een modern kweeksysteem opgezet met energiebesparende en duurzame technieken. Tevens zijn ze als eerste bedrijf in Nederland gecertificeerd door ‘the Sustainable Eel Group’, een certificaat voor duurzaamheid. Biesheuvel Knoflook is gespecialiseerd in teelt, bewaring en verwerking van verse knoflook. Het bedrijf is Global Cap gecertificeerd en dat betekent dat men zo milieubewust mogelijk te werk gaat. Van de tweede kwaliteit knoflook wordt een nog steeds goed bruikbaar product gemaakt: knoflookpuree! Deze is gemaakt van verse knoflook met een heel klein beetje zeezout en citroenzuur voor de conservering.
Appeltaart, boerenkaas, 100% biologisch brood en pasta
De smaak van de Olmenhorst Apeltaart van hofleverancier Bakkerij Van Maanen is een tikkeltje afwijkend, maar ook heel puur. De Olmenhorst Appeltaart is bereid met verse, Nederlandse Santana-appels. Bovendien is deze appelsoort Hypoallergeen. Op De Olmenhorst wordt het fruit op biologische en ecologische wijze geteeld. Momenteel is Henk Jan van Maanen bezig om de appeltaart te bereiden met 'eigen tarwe'. En dan hebben we de Tynjetaler: de iets zoete en toch pikante boerenkaas uit Friesland. Het is boerenkaas met een knipoog naar de Zwitserse Alpen. Dit levert een mooi uitziende kaas op die iets zoet is, maar toch pikant. Het Levainbrood van René van der Veer van de Veldkeuken is 100% biologisch, heeft een rijke smaak en een heerlijke korst. Het meel wordt gemalen op een watermolen. De diverse graanrassen en -soorten voor het meel voor de pasta van Bio Godico worden biologisch geteeld op het Gelderse bedrijf. De smaak blijft perfect behouden door de ambachtelijke wijze van drogen. Zelfs een Italiaans restaurant met een Italiaanse eigenaar in de regio gebruikt de pasta in zijn zaak.
Rundvlees
Lakenvelder Jong Rundvlees is een uniek nieuw seizoensproduct wat tot stand is gekomen volgens het principe Fair Farming: vlees produceren met respect voor mens, dier en milieu. Het Lakenvelder rund is het oudste, nog raszuivere, Nederlandse runderras. Het was 20 jaar geleden bijna uitgestorven, maar nu zijn er gelukkig weer zo'n 2.700 dieren. Ad van der Salm en Gerrit Wafelaar willen Nederland kennis laten maken met een uitzonderlijk mooi ras en een voortreffelijk stuk vlees.
Finale in Baarn
De smaakjury zal op 22 november in Baarn de producten van de finalisten voor een laatste keer proeven en toetsen. Daarna worden de winnaars van Smaakvol2011, dé erkenning van professionals voor het lekkerste product van Nederland en de publieksprijs voor de landelijke publieksfavoriet bekend gemaakt. Deze wedstrijd wordt georganiseerd door Syntens Innovatiecentrum, samen met Foodlog.nl en de Taskforce Multifunctionele Landbouw.
Bron en fotocredits: Syntens
Dit artikel afdrukken
De oranje paprika heeft een overheerlijke zoete smaak. En het is een kleurrijk, natuurlijk product dat ook vol vitamines zit. Kweker Annette Hermans-Walter en meester ijsbereider Theo Clevers willen laten zien dat zij op meesterlijk niveau ijs van de lekkerste producten kunnen bereiden die uitermate geschikt zullen zijn in een amuse of spoom. Het bijzondere van de aspergebitterbal van John Korsten en John Teeuwen is de combinatie van een traditioneel oer-Hollands product met een regionaal seizoensproduct. Door de ambachtelijke bereiding met verse asperges uit Peel en Maas is de aspergebitterbal uniek en vol van smaak.
Smeuïge paling en verse knoflook
Mieke en John van Dooren kweken de paling op een duurzame manier en roken de paling op ambachtelijke wijze. Het duo heeft een modern kweeksysteem opgezet met energiebesparende en duurzame technieken. Tevens zijn ze als eerste bedrijf in Nederland gecertificeerd door ‘the Sustainable Eel Group’, een certificaat voor duurzaamheid. Biesheuvel Knoflook is gespecialiseerd in teelt, bewaring en verwerking van verse knoflook. Het bedrijf is Global Cap gecertificeerd en dat betekent dat men zo milieubewust mogelijk te werk gaat. Van de tweede kwaliteit knoflook wordt een nog steeds goed bruikbaar product gemaakt: knoflookpuree! Deze is gemaakt van verse knoflook met een heel klein beetje zeezout en citroenzuur voor de conservering.
Appeltaart, boerenkaas, 100% biologisch brood en pasta
De smaak van de Olmenhorst Apeltaart van hofleverancier Bakkerij Van Maanen is een tikkeltje afwijkend, maar ook heel puur. De Olmenhorst Appeltaart is bereid met verse, Nederlandse Santana-appels. Bovendien is deze appelsoort Hypoallergeen. Op De Olmenhorst wordt het fruit op biologische en ecologische wijze geteeld. Momenteel is Henk Jan van Maanen bezig om de appeltaart te bereiden met 'eigen tarwe'. En dan hebben we de Tynjetaler: de iets zoete en toch pikante boerenkaas uit Friesland. Het is boerenkaas met een knipoog naar de Zwitserse Alpen. Dit levert een mooi uitziende kaas op die iets zoet is, maar toch pikant. Het Levainbrood van René van der Veer van de Veldkeuken is 100% biologisch, heeft een rijke smaak en een heerlijke korst. Het meel wordt gemalen op een watermolen. De diverse graanrassen en -soorten voor het meel voor de pasta van Bio Godico worden biologisch geteeld op het Gelderse bedrijf. De smaak blijft perfect behouden door de ambachtelijke wijze van drogen. Zelfs een Italiaans restaurant met een Italiaanse eigenaar in de regio gebruikt de pasta in zijn zaak.
Rundvlees
Lakenvelder Jong Rundvlees is een uniek nieuw seizoensproduct wat tot stand is gekomen volgens het principe Fair Farming: vlees produceren met respect voor mens, dier en milieu. Het Lakenvelder rund is het oudste, nog raszuivere, Nederlandse runderras. Het was 20 jaar geleden bijna uitgestorven, maar nu zijn er gelukkig weer zo'n 2.700 dieren. Ad van der Salm en Gerrit Wafelaar willen Nederland kennis laten maken met een uitzonderlijk mooi ras en een voortreffelijk stuk vlees.
Finale in Baarn
De smaakjury zal op 22 november in Baarn de producten van de finalisten voor een laatste keer proeven en toetsen. Daarna worden de winnaars van Smaakvol2011, dé erkenning van professionals voor het lekkerste product van Nederland en de publieksprijs voor de landelijke publieksfavoriet bekend gemaakt. Deze wedstrijd wordt georganiseerd door Syntens Innovatiecentrum, samen met Foodlog.nl en de Taskforce Multifunctionele Landbouw.
Bron en fotocredits: Syntens
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Van harte welkom! We zullen ook op onze website extra aandacht gaan geven aan waar we voor staan.
Beste John,
Da's helemaal duidelijk, ik denk dat we de kern wel bereikt hebben.
Wat je hier extra uitlegt zou onderdeel moeten zijn van je hele bedrijfsverhaal / website. Je kunt er niet vanuit gaan dat alle klanten precies weten hoe het zit met de paling (en op welk deel de term duurzaam allemaal slaat). En waarom zou je niet trots verkondigen dat 20 procent van de kweek wordt uitgezet; een directe investering van bedrijfswinst in natuurherstel.
Ik werd door een gebrek aan informatie op je site over herkomst en status van de belangrijkste asset van je bedrijf (de paling!) argwanend: alsof er iets niet verteld mag worden.
Doe je dat wel, dan laat je zien wat volgens jou de weg voorwaarts is (voor de vissers en maatschappij) en je geeft consumenten het signaal dat het niet goed gaat met de paling. Daar wordt van alles aan gedaan, maar paling is nog lang geen duurzame MSC haring. Dat betekent ook iets voor de individuele afweging van de consument.
Dat juist jouw bedrijf op dit weblog onderwerp van gesprek is, is een beetje het lot van de front runner. Je doet het beter dan de rest, en toch krijg je kritische vragen. Goed dat je die discussie in alle openheid aangaat.
En natuurlijk ga ik graag in op je uitnodiging.
De reden voor meedoen aan de Smaak van Nederland en ook de reden dat we in de finale zitten is het feit dat we een erg lekker product maken. Wat volgens de vakjury en het publiek dat ons naar de finale stemde, een van de lekkerste producten (mogelijk het lekkerste) is dat aan de wedstrijd meedoet.
Zoals al eerder gezegd is duurzaam ondernemen een normaal onderdeel van de bedrijfsvoering en lijkt het ons inziens niet nodig om hier op onze website uitgebreid aandacht aan te schenken, maar mogelijk is dat een verkeerde inschatting van onze zijde. Tevens gaan (gingen) we er vanuit dat mensen bij vragen wel een mailtje zouden sturen of zouden bellen als er vragen waren, maar zie hier de kracht van internet: het gaat via logs.
In de praktijk betekend duurzaam voor ons bedrijf zich bezig houdt met de kweek van paling vanuit duurzaam gevangen glasaal. In een recirculatie-systeem opgebouwd uit 80 procent gerecyclde materialen. Met vernieuwende en innovatieve manieren van energiebespraring en warmteterugwinning. Daarnaast werken we aan educatie en voorlichting aan groepen en scholen, waarbij de paling en herkomst van paling uitgebreid aan bod komen. Tevens werken we nauw samen met Universiteit Leiden en is er een samenwerkingsovereenkomst het enige commerciele bedrijf in Nederland wat glasaal gaat produceren, waarbij overdracht van kennis en aanleveren van ouderdieren een belangrijk onderdeel vormen. Tevens verzorgd ons bedrijf trainingen, houden we proeverijen en maken we lekkere producten voor ons restaurant en winkel. Daarnaast werken we aan een uniek project , maar dit wordt over een paar weken gepresenteerd.
Voor wat maatschappelijk verantwoord ondernemen de discussie glasaal en de de verdere marketingmix en taalspelletjes wil ik tevens een aantal zaken belichten waar we voor staan.
De Sustainable Eel Group werkt als een keten dit betekent dat de visserij duurzaam moet zijn, de glasaalhandel duurzaam moet zijn, de kwekerij duurzaam moet zijn, de verwerking duurzaam moet zijn. Via de website van de Sustainable Eel Group zijn de assements te bekijken dus volledig transparant.
Daarnaast mag mogelijk onze paling niet duurzaam heten maar door de deelname aan uitzet programma’s brengen we (rekening houdend met overleving in kwekerij vs natuur) meer paling terug in de natuur dan normaal gesproken zou overleven. Dit betekent dus een bijdrage aan de natuur (als dat niet duurzaam is!!). In landen waar dit al jaren common practice is (bv Zweden en Denemarken) blijkt dat de uitgezette paling in hoge mate overleefd en is schieraal (uitgezet als pootvis) teruggevonden wordt in de Oresund op weg naar...
Tevens is vanuit EU, Cites, WNF Frankrijk het beleid gericht op vangen van een gedeelte van de glasaal en uitzetten dit in verband met de sociale impact en het wegvallen van de uizetprogramma’s die weer bijdragen aan de palingstand in gebieden waar overleving van deze vis wel mogelijk is.
Indien daarnaast hindernissen geopend worden en leefgebieden hersteld hoeft het mogelijk niet zo lang te duren voordat de palingstand weer op een goed niveau zit. Zeer recent onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat paling sneller groeit dan in bestaande modellen werd aangenomen.
De uitnodiging ligt er nog steeds Arno.
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik ben het natuurlijk met je eens dat beter beheer plus milieumaatregelen en diervriendelijker kweek in het belang zijn van zowel visserij als paling. Of zelfs een integrale omschakeling naar Eelgroup-certificering bij de huidige aalstand en intrek van glasaal voldoende is om de palingstand te redden, zullen onze kleinkinderen moeten vaststellen. Dat onttrekt zich door de lange generatietijd van de paling aan onze waarneming.
Voor de duidelijkheid: ik ben niet principieel tegen palingvisserij, kweek of consumptie. De maatschappij /politiek vinden een moratorium niet de juiste weg, dus blijft het met allerlei inperkingen voortbestaan. Dan kan je het maar het beste op een betere manier doen, en een bijdrage leveren aan herstelmaatregelen. Of dat ultimo verstandig is, is een tweede. Je zou uit oogpunt van voorzorg ook voor een veel verdere inperking / moratorium kunnen kiezen.
Dan de eigenlijke aanleiding om deze paling bij z'n staart te grijpen. Hoe breng je dit aan de man? De site van passie voor vis en ook de Syntens-competitie positioneren deze paling als een uniek product met hoofdkenmerk duurzaamheid. Door vervolgens te zeggen dat het eigenlijk geen duurzame paling is, maar duurzame kweekomstandigheden, of bijdrage aan duurzaam herstel, of wat dan ook, maakt het tot een soort taalpuristisch spel.
Ik vind het vreemd dat er op de site van passie voor vis geen woorden worden besteed aan de herkomst van de glasaal. (In de pilot certificeringsscreening van de Eelgroup is het voor zover ik kan zien zelfs geen beoordelingscriterium).
Het visionaire fundament van de hele bedrijfsvoering zit op een dupan-logo na stevig onder de grond. Het lijkt alsof het alleen maar draait om schoon water, dierenwelzijn en smaak. Er wordt dus niets gezegd over de palingstand, aanvoer van kweekmateriaal, en zelfs niet over het uitzetten van een deel van de gekweekte paling. Als het doel is de paling in stand te houden, met alle zorg en goede motieven, dan zou ik daar explicieter voor gaan staan. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt, om de naald waar eens in de MVO-groef te laten krassen.
Ik krijg nu - misschien ten onrechte - de indruk dat het belichten van de inherent problematische en onzekere kanten van de palingkweek een onwelkome boodschap is in de marketingmix.
John, dank voor je openheid! Ik ben heel benieuwd hoe Arno reageert op wat je zegt. Arno is een rationeel mens en heb ik zich nog nooit door populaire geluiden in de pers in de luren zien laten leggen. Integendeel zelfs. Spannende confrontatie dus.