Het Eindhovense bedrijf Sjoprz lanceert een gratis app waarmee gebruikers prijzen van hun favoriete producten bij de supermarkten in hun buurt kunnen vergelijken en geattendeerd worden op actuele aanbiedingen. Sjoprz wil boodschappen doen goedkoper, gezonder en gemakkelijker maken.

'Samen slimmer sjoppen'
In de app zitten de prijzen én voedingswaardengegevens van al meer dan 80.000 artikelen die bij alle Nederlandse supermarkten te koop zijn. Op termijn wil Sjoprz ook de gegevens van drogisterijen, lokale groenteboeren en bakkers in de app opnemen. Daarbij spelen de gebruikers een rol, het is immers een platform. 'Samen slimmer sjoppen', is het motto.

Voor het 'gezonde' stuk bevat Sjoprz voedingswaarde-informatie.
De app is een initiatief van Gaspard Jaspars. Hij berekende dat hij voor zijn gezin met 4 kinderen jaarlijks €14.000 en minstens 2,5 uur per week tijd besteedt aan boodschappen. Daarom wil hij graag zeker weten dat hij zo goedkoop en gezond mogelijk inkoopt. Voor het 'gezonde' stuk bevat Sjoprz voedingswaarde-informatie.

Voor de goedkoopste aankopen berekent de app bij welke winkel je op het moment van boodschappen doen het goedkoopst uit bent. In sommige gevallen betekent dat dat je bij meerdere winkels langs moet. Sjoprz helpt je dan per winkel je lijstje te ordenen.

Verdient Sjoprz geld? Zeker, maar niet aan jou. We verdienen ons geld met sjopdealz, advertenties, marktonderzoek en in de toekomst ook met het verkopen via het Sjoprz-platform
'Door en voor de gebruiker'
De app is gratis te downloaden via www.sjoprz.nl. In het persbericht stelt Jaspars: "Sjoprz is er door en voor de gebruiker. Wij worden niet betaald om informatie anders dan naar waarheid weer te geven. Wel zijn wij zeer afhankelijk van de gebruikers. Zij leveren belangrijke input voor de app. We hebben het daarom makkelijk gemaakt artikelinformatie toe te voegen. Daarmee willen we binnen een jaar de laatste stap zetten en 100% volledig en actueel zijn". Op dit moment werkt een team van 8 mensen dagelijks aan het beheer van de database.

Sjoprz rekent op de input van de platformgebruikers (crowd-sourcing). Toch moet er ook geld op de plank komen. Daarover zegt Sjoprz het volgende: "Verdient Sjoprz geld? Zeker, maar niet aan jou. We verdienen ons geld met sjopdealz, advertenties, marktonderzoek en in de toekomst ook met het verkopen via het Sjoprz-platform (als bijvoorbeeld jouw lokale slager aangesloten is, geef je zelfs aan hem jouw boodschappenlijst door!) Zo helpen we jou slimmer boodschappen doen. En helpen we jouw winkels, om jou slimmer te bereiken." Big data dus, op boodschappenniveau.

Personal coaching
Sjoprz houdt nog 2 troefkaarten in petto. Wie gebruikt maakt van de app, krijgt sjopdealz aangeboden: extra voordeeltjes in geld of andere bonusvormen. Op termijn wil Sjoprz je niet alleen goedkopere, gemakkelijkere, gezondere en groenere boodschappen laten doen, maar je ook als personal coach begeleiden. Je kunt bijvoorbeeld gecoacht worden om te besparen of duurzamer in te kopen, maar ook om je gezondheidsdoelen te bereiken. Uiteraard alleen als jij dat wilt, belooft Sjoprz. Maar wel op basis van al die op het platform verzamelde boodschappendata.

Sjoprz is alweer een initiatief dat de retailwereld op zijn kop kan zetten als mensen de app snel en massaal gaan gebruiken.



Fotocredits: Sjoprz, via Facebook
Dit artikel afdrukken