Jeroen van der Veer is voormalig topman van Shell. Hij maakte plaats voor de Zwitser Peter Voser, die vervroegd aftrad en het stokje inmiddels alweer overgaf aan de Nederlander Ben van Beurden.
Van der Veer bekleedt een aantal commissariaten (onder meer als president bij ING en Philips) en verschillende andere functies in binnen- en buitenland. Vanuit zoveel ervaring rond het zakelijk functioneren van de wereld kijkt hij met verwondering naar het gestoethaspel in Nederland en Europa.
Kritiek op Europa
In een interview met het FD bekritiseert hij het gebrek aan visie en durf van Europa en zijn leiders. Ze maken 'deals', maar weten niet waar ze heengaan. Hij lijkt bovendien aan te geven dat ze weinig doen om te ontdekken waar die doelen zouden kunnen liggen.
Van der Veer maakt zich grote zorgen over het energiebeleid in Europa. Aangezien alle oorlogen en belangrijke issues van de afgelopen 100 jaar terug te voeren zijn op het kunnen beschikken over energie, zijn die zorgen terecht.
Foodlog maakte recent in aantal discussie duidelijk dat ook de moderne landbouw uiteindelijk gaat over energie. We stoppen er meer energetische calorieën in dan er aan voedzame uitkomt, berekende Jopie Duijnhouwer.
Vervang subsidies op duurzame energie door een centrale CO2-bank
De oud-baas van de multinationale energiereus doet in het interview een opmerkelijk voorstel. Hij bepleit een sterke leiding van Nederland als stadstaat, zoals groter New York of Parijs én de invoering een CO2-bank. Duurzame energie en als zodanig gepromote apparatuur moeten niet langer gesubsidieerd worden. De uitstoot van CO2 moet belast worden. Het is immers maar de vraag, zegt Van der Veer, of bijvoorbeeld een elektrische auto duurzamer is dan de allermodernste diesel die het beste uit ingenieurs haalt omdat ze hem optimaal zuinig willen maken.
Van der Veer bepleit daarom een CO2-bank die gewenst gedrag stimuleert door middel van een belasting op C02 uitstoot. Een om te beginnen Europese CO2 bank zou daar een belastingniveau per ton uitstoot voor moeten vaststellen. Een en ander naar gelang gerealiseerde en doelniveau's van CO2 uitstoot zich ontwikkelen.
Veelvuldig Foodlog-commentator Hendrik J. Kaput kan tevreden zijn. Van der Veer verhoort zijn gebed 'Schiphol dicht, gestaffelde energieprijzen' met een realistische maatregel. Zet gewoon plafonds voor uitstoot en daag ondernemers uit daarbinnen zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan, heet het op z'n oud Shells. Vanaf hier zou het maatschappelijk debat dus kunnen gaan over de vraag welke plafonds voor welke activiteiten zouden moeten gelden.
Fotocredits:Jeroen van der Veer, Wikimedia
Dit artikel afdrukken
Van der Veer bekleedt een aantal commissariaten (onder meer als president bij ING en Philips) en verschillende andere functies in binnen- en buitenland. Vanuit zoveel ervaring rond het zakelijk functioneren van de wereld kijkt hij met verwondering naar het gestoethaspel in Nederland en Europa.
Kritiek op Europa
In een interview met het FD bekritiseert hij het gebrek aan visie en durf van Europa en zijn leiders. Ze maken 'deals', maar weten niet waar ze heengaan. Hij lijkt bovendien aan te geven dat ze weinig doen om te ontdekken waar die doelen zouden kunnen liggen.
Van der Veer maakt zich grote zorgen over het energiebeleid in Europa. Aangezien alle oorlogen en belangrijke issues van de afgelopen 100 jaar terug te voeren zijn op het kunnen beschikken over energie, zijn die zorgen terecht.
Foodlog maakte recent in aantal discussie duidelijk dat ook de moderne landbouw uiteindelijk gaat over energie. We stoppen er meer energetische calorieën in dan er aan voedzame uitkomt, berekende Jopie Duijnhouwer.
Vervang subsidies op duurzame energie door een centrale CO2-bank
De oud-baas van de multinationale energiereus doet in het interview een opmerkelijk voorstel. Hij bepleit een sterke leiding van Nederland als stadstaat, zoals groter New York of Parijs én de invoering een CO2-bank. Duurzame energie en als zodanig gepromote apparatuur moeten niet langer gesubsidieerd worden. De uitstoot van CO2 moet belast worden. Het is immers maar de vraag, zegt Van der Veer, of bijvoorbeeld een elektrische auto duurzamer is dan de allermodernste diesel die het beste uit ingenieurs haalt omdat ze hem optimaal zuinig willen maken.
Van der Veer bepleit daarom een CO2-bank die gewenst gedrag stimuleert door middel van een belasting op C02 uitstoot. Een om te beginnen Europese CO2 bank zou daar een belastingniveau per ton uitstoot voor moeten vaststellen. Een en ander naar gelang gerealiseerde en doelniveau's van CO2 uitstoot zich ontwikkelen.
Veelvuldig Foodlog-commentator Hendrik J. Kaput kan tevreden zijn. Van der Veer verhoort zijn gebed 'Schiphol dicht, gestaffelde energieprijzen' met een realistische maatregel. Zet gewoon plafonds voor uitstoot en daag ondernemers uit daarbinnen zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan, heet het op z'n oud Shells. Vanaf hier zou het maatschappelijk debat dus kunnen gaan over de vraag welke plafonds voor welke activiteiten zouden moeten gelden.
Fotocredits:Jeroen van der Veer, Wikimedia
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Henric #6 Een van de oorzaken waarom de energieprijzen momenteel fors dalen is gelegen in het feit dat de VS momenteel veel minder importeert dan voorheen als gevolg van shale-oil, shale-gas en ook door de substitutie van olie door gas. De productiecurve van shale-oil/gas is trouwens vrij beroerd. Na korte tijd neemt het dramatisch af. Trek je eigen conclusies zou ik zo zeggen. Binnenkort plaats ik een warmtepomp die mij ruim driekwart van het jaar warmte/koude levert zonder een beroep te hoeven doen op energiemaatschappijen. Nu nog een goede accu voor die overige weken.
Momenteel wordt energie ook al zwaar belast. Voor een liter benzine betaal je al meer dan de helft aan belastingen. Een extra CO2 belasting daarboven op heeft geen zin wanneer het doel beperking van de hoeveelheid verbruikte liters is. Okay, op den duur wanneer de prijs maar hoog genoeg is zul je zeker een effect zien. Vooral natuurlijk aan de onderkant van het inkomensgebouw, die tref je het eerst. De veelverdieners die grosso modo ook de grootste veelverbruikers zijn komen pas aan de beurt wanneer je de gehele economie hebt afgesmoord. Je moet dus aan de consument RECHTSTREEKS duidelijk maken dat meer (fossiele) energie onmiddellijk betekent dat je ook meer betaald. Omdat veel verdieners vaak ook veel verbruikers zijn sla je twee vliegen in een klap. Deze strategie is ook de enige manier waarop de minstverdienende voorlopig nog normaal kan blijven rijden (wonen, eten, enz.), mits hij zich weet te beperken. Deze gestaffelde brandstofprijzen opent softwarematig vele mogelijkheden. Je neemt bijvoorbeeld de energielast van een goed geïsoleerd huis als norm en past de staffel daar op aan. Uit de meerprijs financier je dan bijvoorbeeld de isolatie. Wel bureaucratie hoor ik al roepen. Enz, enz, enz. Ja, inderdaad de enige weg die open staat om niet met volgas op de stootblokken af te gaan.
NB. Wanneer je met behulp van een staffel op de totale hoeveelheid brandstof stuurt heb je ook direct automatisch invloed op de keuze voor zuinige auto's, zuinig rijgedrag, naast natuurlijk de hoeveelheid gebruikte liters.
NB2 CO2 opslag. Bij de kolencentrale in de Eemsmond was de provincie bij monde van een jong pikkie ook al van plan aan CO2 sekwestratie te doen. Dat hebben ze ook gedaan, ze hebben een stukje grond er voor gereserveerd.
Opslag van CO2
@Hendrik #4: hoe bedoel je 'via een omweg' of 'rechtstreeks'? Kun je dat iets concreter maken?
Enno, hoe gaat Shell dan verdienen aan de verbranding? Dat snap ik niet. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de prijs van energie omlaag gaat, en dat is weer niet zo gunstig voor Shell.