Twee columns in De Morgen laten zien hoezeer België het bericht moet verwerken dat zijn 'betere Albert Heijn' is afgegleden tot een bedrijf in noodlijdende toestand. Het bedrijf maakte van de week bekend mogelijk 2.500 banen te zullen laten verdwijnen. 'Delhaize lijdt aan schizofrenie: je kunt niet tegelijk upmarket en prijsbreker willen zijn', zegt Yves Desmet (zie het bron-artikel).

Reclamemaker Guillaume van der Stighelen denkt dat het ligt aan de reclamemakers die er een goedkope soepzooi van hebben gemaakt. Ze zouden het merk hebben verkwanseld door te denken dat consumenten alleen maar goedkoop willen. In een open brief gericht aan een oudere 'kassiere' schrijft hij onder meer: "Ik zal u zeggen wat er gebeurd is, mevrouw. Uw bazen hebben zich laten meeslepen door marktonderzoek. Iemand heeft hen verteld dat de consument - dat ben ik dus - de voorkeur geeft aan lagere prijzen. En iemand heeft daaruit besloten dat de goedkope supermarkten nageaapt moeten worden. Dat het er allemaal wat goedkoper moet uitzien. Het interieur, de presentatie en vooral, de reclame. Waardoor er van dat mooie kwaliteitsmerk van weleer niets meer overblijft. Niets.
Behalve dan, lieve mevrouw, u."

Inmiddels gaat in de Nederlandse markt het gerucht dat AH in het komende jaar Delhaize zal overnemen. AH gaf de laatste zet aan de wankelende positie van Delhaize dat het al lastig had tegen Colruyt en Lidl.
Dit artikel afdrukken