Twee maanden nadat onder druk van activistische aandeelhouders Emmanuel Faber halsoverkop het veld moest ruimen bij Danone, heeft het Franse voedingsmiddelbedrijf een nieuwe CEO. De 57-jarige Antoine de Saint-Affrique werd maandagavond door de raad van bestuur benoemd.

Tot voor kort was Saint-Affrique CEO bij de Zwitserse chocolademaker Barry Callebaut. Op 22 april kondigde hij aan daar per eind augustus op te stappen, wat de speculaties over zijn mogelijke overkomst naar Danone flink aanwakkerde. Andere kandidaten waren Hanneke Faber van Unilever, Nathalie Roos (Mars, L'Oréal) en Max Koeune (McCain). Tevens werd de Nederlandse bedrijvendokter Dick Bennink genoemd.

Voor Saint-Affrique is Danone geen onbekende. Hij werkte ook in de jaren '90 al bij het concern, ging daarna voor ruim 20 jaar bij Unilever aan de slag en maakte in 2015 de overstap naar Barry Callebaut.

Bij Danone krijgt hij een forse kluif aan het oppoetsen van de financiële prestaties, die onder Faber en in de coronacrisis ver achterbleven bij die van rivalen als Nestlé en Unilever. Saint-Affrique zal overigens het door zijn voorganger Faber (die in het eerste interview sinds zijn ontslag de gang van zaken 'een toneelstuk' noemde) opgezette plan 'Local First' wel uitvoeren, schrijft Le Figaro.

Danone is wereldleider op het gebied van yoghurt, nummer 2 in babyvoeding en nummer 3 in mineraalwater.
RetailDetail - Antoine de Saint-Affrique wordt nieuwe baas Danone
Reageer
  • Deel
Druk af