Nestlé investeert maar liefst 16 miljoen dollar in China. Heiko Schipper, directeur van Nestlé in China zegt in het FD: "De koffie industrie op het vasteland van China heeft heel veel ruimte om te groeien omdat de consumptie daar ten opzichte van andere regio's nog relatief laag is. [...] De totale consumptie per persoon in China is 4 koppen terwijl in Hong Kong of Taiwan de consumptie per persoon op zo'n 100 tot 150 koppen ligt."

Nestlé ziet kansen in China - de tweede markt voor het voedingsconcern - omdat de stijgende lonen zorgen voor hogere consumentenbestedingen. Het bedrijf is al in het land aanwezig met eigen producten, zoals Maggi en Nescafé. Ook heeft het vorig jaar de babyvoedingsdivisie van Pfizer in China overgenomen, doet het in ijs en heeft het joint ventures met verschillende Chinese levensmiddelenfabrikanten.

Nu richt het zich dus op de Chinese koffie-industrie. Nestlé bouwt in de provincie Yunnan (ja, van de thee) een Nescafé Coffee Centre, waar een 'coffee farming institute' en een 'consumer experience centre' deel van zullen uitmaken. Ieder jaar zullen er 5.000 boeren, agronomen en koffie-professionals komen trainen. Vanuit het experience centre zal de transformatie van Chinezen tot Yunnan-koffiedrinkers plaats moeten vinden.

Nestlé werkt al meer dan 25 jaar in de regio aan de ontwikkelen van de lokale koffiecultuur tot een van wereldklasse. In die jaren hebben al meer dan 8.500 boeren landbouwtechnische ondersteuning en training gekregen. Het afgelopen seizoen heeft Nestlé ruim 20 procent van de totale koffie-oogst in de regio rechtstreeks opgekocht, waarmee ze in het levensonderhoud van 20.000 mensen hebben voorzien. Het koffieprogramma van Nestlé, het 10-jarige Nescafé Plan, heeft vorig jaar een World Business and Development Award toegekend gekregen.

Met het Nescafé Coffee Centre kunnen consumenten nu ook rechtstreeks kennismaken met de koffie uit de regio en de verschillende soorten en smaken. Het drinken van koffie als 'social drink' doet opgang. Daarop inspelend heeft Nestlé z'n smaak alvast aangepast: Chinese consumenten verwachten inmiddels een 'rijkere, aromatischere smaak met beter uitgebalanceerde melksmaken'. Nestlé heeft er vertrouwen in. Met de feedback uit het 'experience centre' en de investeringen in de koffie-cultuur gaat het de traditionele theedrinkers regelmatig aan de koffie krijgen.

Gaat het Nestlé lukken met 'een bakkie troost' het traditionele theeleuten te verdringen?

Fotocredits: Felicia and her coffee, uitsnede, lanchongzi
Dit artikel afdrukken