De Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir klaagt McDonald's aan voor 'misleidende handelspraktijken', aldus franceinfo.

UFC-Que Choisir ontdekte op het internet (heel) jonge influencers, die goede sier maken met hun eigen 'McSwan's' of verrassingscadeautjes die niet te onderscheiden zijn van de speeltjes uit de Happy Meals van de fastfoodketen. De naam McDonald's nergens genoemd of vermeld als partner.

Dat mag niet, zegt UFC-Que Choisir. De consumentenorganisatie wijst erop dat het verhullen van het reclamekarakter van een boodschap een misleidende handelspraktijk is.

Sinds 2010 is product placement verboden in televisieprogramma's voor kinderen. McDonald's heeft zich bovendien verbonden aan het Europese zelfreguleringsinitiatief EU Pledge, dat afgesproken heeft geen voedingsreclames in kinderprogramma's te vertonen. Maar blijkbaar zijn de sociale media een "juridisch niemandsland" waar iedereen naar eigen goeddunken kan optreden. McDonald's mobiliseert zo zonder het te zeggen de 'kidfluencers' om hun jonge publiek aan de McDonald's producten te krijgen. "De verraderlijkheid van een dergelijk gebrek aan transparantie wordt onder kinderen nog groter. Ze zijn minder gewapend dan volwassenen om met verborgen reclameboodschappen om te gaan".

Volgens McDonald's gaat het om een "beledigende, door de media gestuurde klacht die helemaal niet de aard van [zijn] praktijken weergeeft." De fastfoodketen zegt nooit een partnerschap aan te gaan met minderjarigen en verschillende keren aangeboden met de consumentenorganisatie om tafel te gaan om alle vragen te beantwoorden. Zonder succes. In reactie op de aanklacht zegt McDonald's te overwegen zelf een klacht in te dienen "wegens kwaadwillige vervolging".

Als voorbeeld voegt UFC-Que Choisir onderstaand, tenenkrommend, filmpje bij van het populaire influencersduo Swan et Neo. Het is in een jaar meer dan 11 miljoen keer bekeken.



  • Deel
Druk af