Nee geen vogeltje, maar gewoon marsijs. Een ijsdessert van een Marsreep. We aten het vorige week in een doorgaans keurig restaurant.

Je ziet het ook in de culibladen. Een in plakjes gesneden Magnum overgoten met een fruit en goeie chocolade, overgoten met een coulis van weet-ik-wat. Heerlijk moet je denken. De ambachtelijke ijsmaker betaalt niet voor advertenties, dus krijg je nu dit soort advertorial recepten. Jaren geleden verschenen al de eerste recepten - was het Nigella Lawson? - van edele ham gemarineerd in Cola Classic. Wat moeten we ervan vinden, dacht ik toen. Ik at het nooit en vond er dus maar niks van. Tot afgelopen vrijdagavond.

Een lekker dessert. Op het eerste gezicht en ook bij het eerste proeven. Het bleek te bestaan uit Kellog's Cornflakes bovenop. Van die 'gebakken' krokante met wat extra suiker. De bodem bestond uit geplette Mars. Het ijs was homemade stracciatella.

Poef je door dan proef je die zurige kartonsmaak die het zoet van Mars en Cornflakes zo harmonieus begeleid. Weet je niet beter, dan accepteer je het. Misschien vind je het dan zelfs wel lekker. Weet je het wel, dan gaat het tegenstaan. De straciatella was heerlijk en hield de lol erin. Na een paar hapjes, heb ik de Mars en Cornflakes maar opzij geschoven.

Conclusie. In restaurants kon je tot voor kort nog redelijk 'echt eten'. Nu junkfood als hip ingredient gewoon aan het worden is, is het ook daar afgelopen. Zullen we dus maar ophouden te doen of eten van een gelukkige koe, een boer en een slager, een visser en een roker of een molenaar en een bakker komt? Het komt gewoon uit de fabriek. Net als de marketing ervan.Stom, maar ik ben de eethuisbaas vergeten te vragen of hij gesponsord werd door Mars en Kellog's. De bladen wel. De dagbladculirubrieken straks ook. De Allerhande doet het al lang met Maggie, Conimex en wie maar wil betalen om in een recept te worden verwerkt. Restaurants straks natuurlijk ook, ze zouden wel gek wezen als ze het niet deden. De zooi moet wel verkocht worden. Advertenties werken niet meer. 'Betrouwbare' manieren van verkopen door autoriteiten wel. De kredietcrisis maakt het eethuizen toch weer wat moeilijker. Tel dus uit je winst. Dit is het moment voor Marsijs.

Kon ik het helpen dat al deze gedachten zomaar in m'n hoofd schoten?
Dit artikel afdrukken