Iedereen gaat in de streek. Streek is 'hot', streek is 'in', streek 'moet'. Na Gijs, Willem&Drees en inmiddels vele anderen die exclusief gemaakt streeketen of spul van van dichtbij naar jou brengen springt ook volkssuper Lidl erin.
Deze week koop je streekkoeken, streekbroden, yoghurt uit de Flevopolder, worst uit Drenthe, vleessalade uit Brabant en heuse Hoeksche chips. Wie zegt dat het nep is, kon wel eens bedrogen uitkomen, al zit er ook snoep uit het Oude Holland tussen.

Vraagje: als Lidl in streek gaat, is streek dan volwassen en wordt het eindelijk wat of is het dan uit de mode?

Ik vroeg het culinair journaliste Karin Luiten en Willem Treep van Willem&Drees, verkopers van lokale producten.

Karin Luiten: "Eerst dacht ik, "goh Willem&Drees met verse groenten en fruit bij de Lidl. Wat goed!" Maar het blijkt vooral ‘leuk toeristisch’ spul in een kekke verpakking. Niettemin vind ik het geweldig dat ze bijvoorbeeld de Hoeksche Chips doen. Voor de doorgewinterde culi is 'streek' alweer zo'n beetje voorbij, maar voor het grote publiek is het juist belangrijk om streek onder de aandacht te brengen. Weten waar je eten vandaan komt is wat telt als effect. Maar, Lidl, alsjeblieft, kom niet aanzetten met een onzinproduct als ‘Brabantse gehaktschnitzel’."

Willem Treep: "Door streekproducten stijgt de behoefte aan transparantie. Ik zie dat als een kans. Mensen zullen mensen meer behoefte krijgen aan inzicht in hun voedsel. De meest kloppende verhalen gaan het winnen. Overigens, Lidl 'viert' een week lang streek. Het is net zoiets als een champagneweek bij de Bijenkorf. Het maakt mensen bewust van producten uit de buurt. Ik zou graag aan ze leveren voor zo'n week."Een Bravo voor Lidl dus. Het maakt streek volks. Wie weet wat wat nog volgt. Maartje Somers vroeg zich afgelopen zaterdag in de NRC af waarom mensen tegenwoordig toch zo geïnteresseerd zijn in hun eten. 'Mode' was een van de antwoorden die ze kreeg. Een ander antwoord was dat we grip willen krijgen op ons voedsel omdat we niet meer weten waar het vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Het zit 'm in 'onbehagen over dierenwelzijn, megastallen, antibiotica en pesticiden in ons voedsel', zei Peter de Rooden van Stroom in Den Haag. Nu de Lidl zijn eerste massale stappen zet op het gebied van eten met een lokale herkomst belooft dat wat. Of het nou mode is of niet. Hoeksche Chips zijn nl. echt bedoeld om uit de Hoeksche Waard te komen. Dat laat ze verschillen van Uncle Ben's rijstkorrels die zelfs niet in de buurt van Ome Ben geweest zijn.
Nee, echt niet. Ik ben niet ironisch. Mode of niet, de geest is uit de fles.
Dit artikel afdrukken