Geen stripfiguren en idolen op verpakkingen van suikerrijke en vetrijke producten. Lidl Duitsland gaat meer rekening houden met de gezondheid van kinderen. Reclame voor huismerken en hun verpakkingen worden vanaf maart aangepast, laat de discounter weten.

Het gaat om producten die volgens de voedingscriteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als ongezond worden beschouwd. Via televisie, internet en radio gaat de discounter alleen nog maar gezonde en duurzame voeding voor kinderen promoten. Tegen het einde van 2025 wil het alleen nog maar voeding met een kinderuitstraling verkopen als ze voldoen aan de WHO-criteria voor gezonde voeding.

Lidl gaat voedingsmiddelen evalueren op basis van hun voedingssamenstelling om te bepalen of ze geschikt zijn voor kinderen. Dat geldt alleen voor de eigen merken van het bedrijf. Voor seizoensartikelen maakt de discounter wel een uitzondering. Chocolade kerstmannen, paashazen en halloweensnoepjes moeten volgens Lidl wel gewoon kunnen.

Lidl is de eerste Duitse voedingsretailer die een overeenkomstige aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) implementeert, benadrukt het zelf.

Foodwatch maakt zich al jaar en dag druk om kindermarketing op snoep, suikerrijke ontbijtgranen en zoete limonades. De Duitse tak verwelkomt dan ook de aankondiging van Lidl. De consumentenorganisatie noemt de stap belangrijk, maar wel een waarop we lang hebben moeten wachten. Foodwatch dringt er bij concurrenten nu ook meteen op aan het voorbeeld van Lidl te volgen.

De maatregel is onderdeel van een pakket aan maatregelen van de discounter om gezond eten te bevorderen. Het wil "zijn verantwoordelijkheid als handelsonderneming en zijn belangrijke rol als tussenpersoon op zich nemen". Het kiest voor een strategie voor bewuste voeding waarbij het haar klanten in 2025 het beste aanbod voor een bewuste, gezonde en duurzame levensstijl wil bieden tegen de gebruikelijke lage prijs.
Spiegel - Lidl will mehr Rücksicht auf Kindergesundheit nehmen ? aber nicht immer
Reageer
  • Deel
Druk af