'Versdiscounter'
Lidl herpositioneert zich als een 'versdiscounter'. Daarmee bedoelt het bedrijf dat de focus op lage prijzen en hoge kwaliteit eigen merken blijft, maar dat Lidl op het gebied van verse groenten, fruit en vlees de directe concurrentie met de fullservice supermarkten aan gaat. Lidl onderstreept de nieuwe positionering met een grote reclamecampagne op de radio en in print.
Bedreiging voor Colruyt
De nieuwe focus op gezinnen is volgens Lidl geen verrassing voor de directe concurrenten. "de nieuwe huisstijl met andere accenten volgt op de uitbreiding van het assortiment en de modernisering van het winkelpatrimonium met een frissere en aangenamere uitstraling, waar gezinnen zich beter in thuis voelen", citeert RetailDetail.
Als Lidl deze strategie doorzet, wordt het verdienmodel van de traditionele supers in het hart geraakt.Met name lage prijzen-super Colruyt moet de nieuwe ontwikkeling met argusogen volgen. Behalve met de opmars van Albert Heijn in België moet Colruyt ook serieus rekening houden met de nieuwe 'versdiscounter' Lidl. Dat is een hele uitdaging als je gewend bent je te positioneren als de supermarkt met de laagste prijzen en een volledig, breed, merkenassortiment.
Supers verdienen hun geld met vers en verliezen het in houdbaar. Daarom kon de nog-niet-zo-verse Lidl van vroeger rustig zijn gang gaan. Nu krijgen de verse supers de hete adem van de discounter pas goed in hun nek. Zij kunnen niet mee in de lage prijzen van Lidl omdat ze hun verliezen in houdbaar goed moeten maken, terwijl Lidl van die onhandigheid in zijn assortiment geen last heeft. Als Lidl deze strategie doorzet, wordt het verdienmodel van de traditionele supers in het hart geraakt. Dat geldt zelfs voor een vernieuwer als Colruyt. Als Lidl zich ook in Nederland prominent met deze versstrategie gaat positioneren, zullen AH en Jumbo dat merken in het rendabele deel van hun omzet.
Fotocredits: de nieuwe Lidl-folder, via RetailDetail
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#1 Dick, ben benieuwd hoelang dit goed blijft gaan, Jumbo en AH hebben een ander verdien model, eigenlijk zoals Colruyt dat heeft, in dit artikel hierboven mooi uitgelegd, Lidl heeft dit niet.
Verder is de methode van financieren door zowel Jumbo als AH veruit van ideaal, alles wordt gefinancierd door de leverancier, als je ziet wat bij zulke bedrijven openstaat aan nog te betalen, in mijn simpele rekenwereld ben je in feiten gewoon failliet. Lidl ondertussen gewoon geld en ik hoor steeds weer van leveranciers dat ze graag met hun zaken doen, scherp maar correct en altijd de betalings-afspraken nakomend.
Bij "onze" Lidl komt de man die vergeten groeten in de markt zet regelmatig grotere partijen groenten daar halen, zal wel voor eigen gebruik zijn vermoed ik.
Zou de Lidl haar marketingstrategie hebben aangepast, mede veroorzaakt doordat zij in Nederland op de vingers zijn getikt door Stichting Reclame Code? Ze claimen in Nederland al 4 jaar lang "de beste in groente en fruit" te zijn. Dit naar aanleiding van de GFK versrapporten. Echter die hebben alleen de supermarkten onderzocht en niet bijvoorbeeld groentespeciaalzaken. Daarom diende een groentespeciaalzaak met succes een klacht in. lees hier de uitspraak
Al had Lidl erbij gezegd dat zij de beste waren binnen de supermarkten, wat er niets aan de hand geweest. Ik ken die winkelketen Colruyt niet, dus kan niet oordelen over hen groente & fruit. Maar van wat ik aan kwaliteit zie in de Nederlandse Lidl, dan denk ik dat er een uitdaging is.
Overigens vind ik bloemkool een prachtig product om de versheid van een supermarkt te controleren. Bloemkool hoort wit te zijn. 1 blik en ik loop meestal door. Schimmel, zwarte vlekken, rotte plekken. En ik moet zeggen, ik heb de Lidl eigenlijk nog nooit op slechte bloemkool kunnen betrappen...
Onderwijl gaat Jumbo alvast door met het in de maling nemen van zowel Lidl als AH.