De Belgische kruidenierszaak Moor&Moor haalt volgend jaar koffie geheel brandstofvrij naar België. Vanaf de koffieplantage in Nicaragua gaan de bonen met paard en kar naar de rivier Rio Mico, en vandaar per sloep naar de havenstad Bluefields. Een zeilschip van het Nederlandse bedrijf Fairtransport brengt de bonen naar Blankenberge. Voor het laatste stuk naar Gent worden bakfietsen ingezet. Stookkosten zijn er niet, het 'groene' transport is wel dubbel zo duur als klassiek transport, legt eigenaar Yves De Moor uit aan Het Nieuwsblad. Die kosten zijn voor de exporteur, de Europese importeur, Moor&Moor en de klant. Helemaal footprintfree is de koffie niet, voor het branden van de bonen is een beetje gas nodig. Fairtransport vervoert al langer koffiebonen, cacao, rum en thee vanaf de Caraïben naar hier.

Het paard en de bakfietsbestuurder moeten natuurlijk ook eten. Ook dat eten kost energie en is niet in de nul-emissie meegerekend. Helemaal fair is het dus niet om van brandstof- of emissievrij te spreken, al zal de hogere prijs voor een lagere consumptie zorgen en zo samen met de windkracht de uitstoot flink beperken.
Nieuwsblad - Met de zeilboot, de bakfiets, paard en kar... Is dit dé groenste koffie van het land?
  • Deel
Druk af