image

Deze Transavia-aanbieding rolt toevallig net in de mailbox. Met de auto is vele malen duurder. Met de trein ook. Vroeger was het omgekeerd. Nog veel meer malen.

Wie heeft de schuld van goedkoop? Volgens Wouter Klootwijk NIET de consument. Hij is boos, zegt hij net, op degenen die beweren dat de consument goedkoop wil. Vanwege de 'pedanterikken' in de discussie over oplossingen voor een betere verwaarding van varkens in ons land. Daarom zette hij zijn commentaar daarop bij Diny Schouten en haar gevoelens rond het onderwerp. Groothedde's zwambarometer sloeg meteen uit: wat een nonsens, want natuurlijk gaat de consument voor het goedkoopst!

Klopt, maar alleen als het voorhanden is. Consumenten geloofden 10 jaar geleden nog niet dat ze voor bijna niks konden vliegen of eten. En toch kan het. Dat is het probleem dus niet meer. We wennen snel.

Gek genoeg klagen mensen over de 'duurte' van eten, terwijl het super goedkoop is. We hebben alleen nieuwe behoeften die ook betaald moeten worden: na de tweede vakantie, kwam de derde, de vierde TV, de 2e auto, 2 mobiele telefoons etc. Er ontstond concurrentie binnen ons budget. Daardoor is alles 'duur', want we moeten zoveel.

De vraag is of de 'goedkoopte' van eten economisch - ik wil het niet hebben over moreel - wel kán bestaan. Of er geen vrijheden worden genomen ten aanzien van anderen die de prijs die wij niet meer willen betalen maar moeten betalen. Omdat ze economisch schaakmat staan en geen kant meer uit kunnen. Want iets of iemand moet de prijs betalen voor al die goedkoopte. Boeren, beesten en ons leefmilieu waarin je zo alles kunt laten weglopen (boeren niet overigens, die mogen niks) of wegstoken of dat je vanwege de goedkoopte er zomaar lelijk uit mag laten zien.
Dáár zit het punt. Economen uit de McKinsey 'stal' hadden het eind jaren '80/begin jaren '90 over 'creating value and destroying profits' en noemden dat meteen 'bad strategy'. 'Very bad strategy' zelfs, want het is dom om mensen veel te veel waarde te geven voor veel te weinig geld. Ze zullen je uitkleden en jij kunt niet verder, want je maakt geen winst om door te ontwikkelen of safe voort te bestaan. En dus: aan het einde van de rit gaat bij iedereen het licht uit.
Behalve bij de consument, want die kan nu én voor niks bellen (KPN viel er bijna door om), én goedkoop vliegen (viel niet mee voor KLM die het nu ook maar doet) én voor heel weinig nog meer eten dan vroeger alleen baronnen, hertogen, prinsen en koningen dat konden.
Tot het stopt, want dan moeten ook die bedrijven het licht uitdoen en verdienen de consumenten als werknemers ook niks meer.

In werkelijkheid zal het niet stoppen en zelfs nog heel lang verder doordraaien. Want er is nog eindeloos veel aan schaal-, efficiency- en productiviteitsverbetering te doen. En het zal niet stoppen ook, want de paar overblijvende slimme oligopolisten (voorbeeld: de Nederlandse supermarkten) zullen wel voor zichzelf zorgen. Da's nou eenmaal economie, die wordt steeds efficiënter.

Steeds meer welvaart, voor steeds minder dus. Maar welzijn?

Peter Singer, gelukkig een utilist en dus een denker in cijfers, zei het zo:
"Ons eten is historisch gezien in alle opzichten absurd goedkoop. Onze soort heeft nog nooit zoveel kunnen eten voor zo weinig werk als in onze ontwikkelde wereld. Die goedkoopte heeft een prijs. Het zorgt voor hoge kosten die we afwentelen op dieren, het milieu en de mensen die ons voedsel produceren."

Klootwijk heeft dus gelijk, want de consument doet het niet. In ieder geval niet alleen. Hij maakt deel uit van een maatschappij die kiest voor het systeem dat Singer aangeeft.

Maar anderzijds: waar zijn de consumenten die daartegen protesteren? Zij die het niet doen, zijn schuldig. In zalige onwetendheid, maar het zijn er wel een heleboel.

Het probleem in een paar woorden: de betekenis is uit ons eten verdwenen. Zoals God uit Jorwerd.
Daarom interesseert het ze niet en hoor je ze niet. De samenhang kan ze gestolen worden. Als dat een vorm van schuldigheid is, dan is De Consument net zo schuldig als Ons Maatschappelijk Tijdsgewricht.
Dit artikel afdrukken