Mars zal het niet meer doen. Reclame maken, gericht op kinderen, jonger dan 12 jaar. Maar de ergste kinderlokkers zitten niet in Veghel (Mars) en maken geen reclame, ze maken een product. Dat leggen ze voor je kindje neer zoals je kaas neerlegt in een muizenval. Danone bijvoorbeeld. Een zoet zuiveltoetje met er bovenop, alsof het toetje al niet erg genoeg is, een handje snoepjes. Best kans dat je het nooit eerder zag, grote lummel die dit leest. Omdat Danone en Albert Heijn het zo laag op het schap zetten dat vooral kindjes het kunnen zien en er natuurlijk naar grijpen.
Heb je het wel eens gehoord, dat janken in de supermarkt, van een meisje van een volhardende moeder?
Dit artikel afdrukken
Heb je het wel eens gehoord, dat janken in de supermarkt, van een meisje van een volhardende moeder?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Kortom, geen enkel product is slecht, het gaat omde frequentie van consumptie."
Normaal gesproken heb je gelijk, Hans. Maar de problemen met onze zoon staan me nog vers in het geheugen, al is het inmiddels zo'n 15 jaar geleden begonnen. Hij kon geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen verdragen, en nam suikers (zelfs uit fruit) veel te snel op. De taferelen die we hebben meegemaakt zal ik je besparen, maar we waren dan blij als we iets vonden wat hij zonder gevaar kon hebben. In de gewone Danoontje fruityoghurt-bakjes zitten geen toegevoegde suikers of kunstmatige stoffen. Je bent dan toch geneigd te denken dat álle producten van Danone zo zijn. Niet dus, zo blijkt. En dát is wat mij betreft het probleem, niet dat ze het aantrekkelijk willen maken voor de jeugd. Dat zijn marketingstategiën waar je makkelijk doorheen prikt.
Koop een zak Engelse drop. Doe dit in de keukenmixer. Voeg een beetje yoghurt en vitamine C toe. Lekker en gezond.... Als extra bovenop dan die snoepjes nog... Kind weer blij. We houden zo van dikke kinderen...
ja, deze producten zijn ontworpen om leuk en lekker gevonden te worden. Waarom zou dat walgelijk zijn? Het is als feest-afwisseling (variatie); geen kind krijgt het elke dag. Voedingstechnisch ook niet veel aan de hand, vergeleken met vanillevla (als ze dat eten elke dag is het even erg). Kortom, geen enkel product is slecht, het gaat omde frequentie van consumptie.
Hoe advertenties werken is een interessantere vraag! Mars stopt met weliswaar met kind-gerichte advertenties, die 10-packs zijn verderfelijk, want die stimuleren hoge frequenties.
Ah! Onder 'Meer Danone Kinderzuivel', dus...... Raar, niet te vinden onder 'assortiment'. Die rubriek is voorbehouden aan de gezondere producten, kennelijk. Hoewel me dit ook niet erg tegenvalt: jammer van de suikers, maar de hier gebruikte kleurstoffen lijken me geen kwaad te kunnen. Zou dit product nou een klavertje of een minnetje krijgen?
Overigens altijd leuk, zo'n allergielijst. Product bevat yoghurt. Jôh, zou het? Zou iemand die allergisch is voor yoghurt, een bakje yoghurt pakken en kijken of er in de allergielijst staat of er yoghurt in zit?
Hier staat ruime(!) informatie.
Danoontje sprinklins
Beschrijving:
Aardbeien yoghurt met gekleurde chocolade bolletjes die jezelf kan (NIET MOET) toevoegen aan de yoghurt.
Ingrediënten:
Yoghurt: volle melk, suiker, room, aardbei (4,2%), magere melkpoeder, dextrose, verdikkingsmiddel: gemodificeerd zetmeel, pectine, aroma’s, kleurstof: karmijnrood, zuurteregelaar: citroenzuur, calciumcitraat, yoghurtfermenten, antioxidant: ascorbinezuur
Bevat: melk
Topping: suiker, cacao boter, volle melkpoeder, melkeiwitten, cacaomassa, glucosestroop, emulgator: lecithine (soja), kleurstoffen: E171, E172, E101, E120, E141, verdikkingsmiddel: Arabische gom, glansmiddelen: carnaubawas, aroma.
Voedingswaarde: (per 100 gram)
Yoghurt
Energie kJ (kcal) 108 kcal (156 kJ)
Eiwitten 3,8 g
Koolhydraten 16,5 g
Vetten 3 g
Topping
Energie kJ (kcal) 485 kcal (2038 kJ)
Eiwitten 3,5 g
Koolhydraten 73,3 g
Vetten 19,8 g
Allergielijst:
Yoghurt
Melk
Topping
Gemaakt in een bedrijf waar ook noten worden verwerkt.