Dit is een valse kop. Maar het is er wel eentje die laat zien dat de Belgische super Colruyt op het gebied van duurzaamheid dingen bedenkt die niet onder druk van maatschappelijke organisaties tot stand komen.
De Levensmiddelenkrant meldt:
Groep Colruyt gaat elektrische fietsen aan zijn medewerkers geven. De retailer wil hiermee het woon-werkverkeer van het personeel verduurzamen.
De eerste elektrische fietsen worden op woensdag 16 november aan de geselecteerde medewerkers overhandigt door Koen De Maesschalck, directeur Mens & Organisatie van Groep Colruyt. Plaats van handeling is het Hellebroek kantoor in Halle.
De Belgische discounter heeft de ambitie uitgesproken om het woon-werkverkeer van de medewerkers verregaand te verduurzamen.
fotocredits: Trekearth, Momo
Dit artikel afdrukken
Groep Colruyt gaat elektrische fietsen aan zijn medewerkers geven. De retailer wil hiermee het woon-werkverkeer van het personeel verduurzamen.
De eerste elektrische fietsen worden op woensdag 16 november aan de geselecteerde medewerkers overhandigt door Koen De Maesschalck, directeur Mens & Organisatie van Groep Colruyt. Plaats van handeling is het Hellebroek kantoor in Halle.
De Belgische discounter heeft de ambitie uitgesproken om het woon-werkverkeer van de medewerkers verregaand te verduurzamen.
fotocredits: Trekearth, Momo
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nick, het lijkt op een of andere manier dat Colruyt vertrouwen en gelijkwaardigheid trachten te insititutionaliseren, waarbij de meeste andere supermarkten wantrouwen en hierarchie hebben ingebed in hun structuren... Wantrouwen kost geld.
Colruyt is altijd al een origineel bedrijf geweest. Hij is in de sector ook de enige die een windturbine (1,5 MW) op zijn hoofdkwartier in Halle heeft staan. Het was de eerste supermarktketen waar gescand werd. daarvoor werkten ze met ponskaarten die de klant samen met de aankopen moest afgeven aan de kassa.
De kassiers bij Colruyt zitten niet, ze staan terwijl ze werken, er is geen transportband aan de kassa. Ze nemen zelf de aankopen uit het winkelwagentje van de klant, scannen en leggen de waren dan in een ander (leegstaand) wagentje, desnoods in de dozen en tassen die de klant daarvoor bij heeft. De rekening komt op zeer groot, bijna A4 formaat en is uiterst gedetailleerd
Oorspronkelijk waren de winkels gevestigdin oude industriële panden , de waren staan uitgestald op zeer eenvoudige opslagschappen, er is geen enkele opsmuk of versiering. De diepvrieswaren zitten in gesloten freezers met horizontaal deksel. De sfeer onder het personeel is ook altijd beter dan in andere supermarktketens, er wordt gegrapt en zelfs gezongen. De winkelwagentjes hebben geen muntslot meer sinds de infvoering van de euro. Uit schier dankbaarheiid brengen de klanten alle karretjes terug naar het depot, er zwerven ooit ongebruikte wagentjes op het terrein. Neen Colruyt is niet te vergelijken met andere supermarkten. Ze zijn altijd voorlopers geweest, o.a. in informatica; Vroeger verhuurden ze hun bedrijfsvoertuigen in het weekend, ontwikkelden ze informatica voor derden en ze verkochten zelfs even auto's...
Gelukkig wordt electriciteit geheel CO2 loos/duurzaam opgewekt. Een electrischeauto heeft immers ook geen CO2 uitstoot.
Over 5 jaar weten we van gekkigheid niet waar we naar toe moeten met al die oude accu's uit electrische fietsen en auto's.
Zoals Dick zegt ga toch (echt) fietsen!
Public Health professor Jaap Seidell zou zeggen: en nou nog fietsen waar je zelf op moet trappen. Da's nog goedkoper ook en dat past helemaal in de cost-effectiveness strategie van een discounter.