In Groot-Brittannië worden er jaarlijks tot een miljard eieren weggegooid omdat ze 'te klein' zijn, stelt Jamie Oliver in zijn nieuwe programma Friday Night Feast. De eerste eieren van een jonge legkip zijn nog te klein voor de supermarkten. Daarom willen die er niet voor betalen en rest de kippenboeren weinig anders dan ze door de industrie te laten verwerken (bijvoorbeeld tot 'vloeibaar ei') of letterlijk op de grote hoop te gooien.

Seizoensproduct
Dat is doodzonde, vindt Jamie Oliver. Die eerste eitjes zijn namelijk niet alleen prachtig van samenstelling, met veel dooier en stevig wit, maar ook bijzonder lekker. In Groot-Brittannië heten ze pullet eggs. Prachtige, supersmakelijke eitjes om in tal van culinaire bereidingen te gebruiken.
In zijn programma waarin Oliver samen met hipster boer Jimmy Doherty ten strijde trekt tegen voedselverspilling, stelt hij het 'schandaal' van de pullet eggs aan de orde. "Het grote Britse publiek loopt een premium seizoensproduct mis en wat nog erger is, boeren worden bedreigd in hun bestaan", zegt Oliver op Farmers Weekly."Wij willen een mini-ei revolutie starten. De supermarkten mogen ze dan misschien niet willen hebben, maar ik wil wedden dat boeren een afzetmarkt voor hun grote volume aan pullet eggs kunnen vinden bij restaurants en pubs."

Te weinig aanbod
Maar eierverpakkers en -verwerkers ontkennen dat de pullet eggs als afval beschouwd worden. Juist de verwerkingsindustrie kent een behoorlijke vraag naar de kleine eitjes, bijvoorbeeld om ze te verwerken in Scotch eggs (gehaktballen met een heel gekookt ei erin). Er is feitelijk sprake van een tekort in aanbod, zegt een woordvoerder van de British Egg Industry Council, 'zodat we ze misschien wel moeten importeren'.
Het probleem is dat kippenfokkers zich hebben toegelegd op het fokken van kippen die al zo vroeg mogelijk zo groot mogelijke eieren leggen. De kleintjes faseren zich dus steeds meer uit. "Nog niet zo lang geleden hadden we het dubbele aan kleine eieren van nu. Dat aantal neemt met iedere generatie af", zegt Tom Willings van Noble Foods. De kleine eitjes vormen zo'n 5% van de productie vanaf dat de kippen 24 weken zijn. Of een eigen retailkanaal succesvol kan zijn, vraagt hij zich af, omdat het aanbod zo fluctueert.

"Maar laten we het maar even aanzien. Er is niemand die meer invloed heeft op de eetgewoonten van mensen dan Jamie Oliver. Iedere extra druk om de consumptie van tafeleieren te vergroten is goed. En niemand zal hier meer achter staan dan wij als er een kansje is om de waarde van eieren te vergroten."

In Nederland zijn 'henneneitjes' online al te koop bij Albert Heijn en, als seizoensproduct, rechtstreeks bij de boer.

Fotocredits: 'An Egg! At last!', Bruce McAdam
Dit artikel afdrukken