Niets nieuws toch, zul je als Nederlander zeggen. Wij hebben al lang henneneitjes in de schappen. Toen Kipster zijn nieuwe lichting leghennen introduceerde, zat er in alle doosjes een briefje om even uit te leggen waarom de eitjes kleiner waren.

In Groot-Brittannië is het wel nieuws. Waitrose presenteert de henneneitjes als een belangrijke maatregel tegen voedselverspilling.

Leghennen leggen vanaf de leeftijd van 4 maanden hun eerste eieren. Gedurende hun eerste levensjaar zijn de eitjes wat kleiner dan gemiddeld. Te klein, gemeten naar de maatstaven van de supermarkten. Er was geen markt voor, op wat nichemarkten na (restaurants, banketbakkerijen, als seizoensproduct). Dus kwam zo'n 10% van de jaarlijkse Britse eiproductie - volgens de berichten - niet op tafel. Te gek voor woorden vond Waitrose die opeens wel brood ziet in de 'pullet eggs'.

Verschillende chefs, onder wie Jamie Oliver, probeerden in het (al dan niet recente) verleden het Britse publiek ervan te overtuigen dat henneneitjes met hun mooie ronde dooier en verfijnde smaak een 'premium product' zijn en geen bijproduct. Tot nu toe tevergeefs, al lijkt de prijsstelling van Waitrose wel de goede kant op te gaan. Een onderscheidend ei, en ook nog eens "vooral voor gebak een droomproduct," zegt Zoe Simons, Development Chef bij Waitrose.

Voor je recepten moet je het eitje wel even omrekenen: gemiddeld gaan er 3 henneneitjes in 2 gewone eieren. Worden die pullet eitjes echt 'weggegooid'? Welnee. Ze werden verwerkt, maar niet als tafelei verkocht. Het weggooi-verhaal maakt er nu opeens tafeleieren van die de super tegen een extra hoge prijs denkt te kunnen verkopen. Zie de reacties onder deze tekst. Onze lezers prikken onmiddellijk door het duurzame marketingvernis heen.
Dit artikel afdrukken