'Italian sounding', klinkt onschuldig maar "is een gigantisch probleem dat oneindig veel Italiaanse ondernemers dupeert", zegt de Italiaanse werkgeversvereniging Confindustria Emilia in de Volkskrant. Niet-Italiaanse bedrijven eigenen zichzelf een Italiaans klinkende naam toe en plakken een Italiaanse vlag op het etiket om meer geld te kunnen vragen voor hun koopwaar. Italiaanse producten staan namelijk voor smaak, klasse, duurzaamheid en kwaliteit en daar willen consumenten wel geld voor neerleggen. Het varieert van eenvoudige misleiding tot pure fraude. Denk aan olijfolie van Bertolli. Of het fornuizenmerk Boretti, opgericht door een Nederlander, dat zijn fornuizen in Azië laat maken. Volgens de Italiaanse boerenbond zijn zes op de tien Italiaanse voedingsmiddelen in buitenlandse winkels helemaal niet Italiaans. Opletten dus of er daadwerkelijk Made in Italy op het product staat. Boretti zelf spreekt overigens niet van misleiding. "Wat wij doen is juist een compliment naar de Italian way of life."

Wie wil weten of een Italiaans klinkend product echt Italiaans is, kan dat straks checken met de App Reliabitaly.
Volkskrant - Boretti: klinkt Italiaans, wordt gemaakt in Azië. Hoe ?Italian sounding? Italiaanse ondernemers dupeert
Reageer
  • Deel
Druk af